Discussie: Cultuur zonder God.
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2024, 12:09   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Waar heb ik het over God gehad?

In jouw tekst staat letterlijk: " God Mother Nature"

Ik had het over Moeder Natuur als al het materiële rondom ons. Het leven.
Verder had ik over een andere groep die Mother Nature als 'het geheel' beschouwen en vereren. Niet als een God met een lange baard, maar als 'everything'.
De eerste gaat misschien dankbaar en vol verwondering wandelen door de natuur. De tweede gaat eventueel op de knieën zitten voor een beeld dat voor hun een symbool voor Mother Nature is en even dankbaar is als de eerste.

Beiden 'vereren' dus hetzelfde (geen God, persoon, ..., maar de realiteit rondom ons), het verschil zit hem enkel in de attitude en bijhorende symboliek voor de tweede groep.

Wil je een analogie?
Je hebt Vlamingen die dankbaar zijn in Vlaanderen te wonen.
Je hebt ook Vlamingen die een Vlaamse vlag aan hun gevel hangen.

Is het Vlaanderen van de eerste groep anders dan die van de tweede groep?
Dankbaar ... zo'n typische term voor religioten. Ze zijn dankbaar voor alles. Dankbaarheid is een grote deugd.
Mijn kloten ja. Da's meer een aangeprate houding om onkritisch te blijven, en om onder de knoet gehouden te worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden