Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2004, 11:17   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
vlaamsnationalisten zien deze eisen blijkbaar alleen als een verdediging van vlaamsche rechten: ze willen inzicht in de 'transfers' naar wallonië en strikte toepassing van de taalwetten in brussel enz. allemaal heel mooi, maar de meeste 'linksen' zien het breder dan dat. dit lijkt voor hen (en voor mij) een blijk van het collectief egoïsme dat het vlaamsnationalisme lijkt te zijn; het lijkt alsof de vlaamse beweging alleen maar met dat soort triviale dingen bezig is.
helemaal niet. Zoals ik elders zei: voor mij is de strijd van volkeren tegen de globalisering paralel met de strijd van de grote massa tegen de politieke en economische elite. De Vlaamse beweging maakt (of zou moeten) dus deel uit van een groter geheel.

Citaat:
links daarentegen is bezig met transfers van de gewone man naar multinationals, met de transfers van het zuiden naar het noorden, enz enz. op zich gaat het om hetzelfde principe, maar de gemiddelde linkse bekijkt het allemaal veel breder!
Aangezien linkse nationalisten ook links zijn, zij dus ook.

Citaat:
'linkse' vlaamsnationalisten willen in de andersglobalisering ingekapseld worden, maar ik vraag mij serieus af hoe ze hierin een bijdrage kunnen leveren, met dit soort strijdpunten. wat verandert immers de vlaamse onafhankelijkheid aan de derdewereldschuld, aan de machtsverhoudingen in de wereld, aan de macht van supranationale instellingen?
Zoals ik al meermaals zei: een Vlaams Blok vlaanderen gaat daar inderdaad niets aan veranderen. Zij staan een heel ander Vlaanderen voor dan ik en andere linkse vlaamsgezinden in gedachten hebben.

Citaat:
wat drijft jullie toch om vlaamsnationalist te zijn? solidariteit, rechtvaardigheid en respect gaat om de gehele identiteit van mensen, niet alleen om het 'volkse' aspect.
Een linkse nationalist is ook niet 'alleen maar' nationalist. Hij is daarnaast ook nog andere dingen hoor, zoals links.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline