Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2005, 14:20   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Ik sprak over federalisme, niet over confederalisme. U pleit voor een unitaire soevereiniteit, maar nu vraag ik mij toch af hoe dat verenigbaar is met een wetgevend pluralisme. Ik denk niet dat een unitaire Vlaamse staat een vooruitgaang is t.o.v. het huidige pluralisme!
Ik kan me niet herinneren ooit voor een unitair vlaanderen gepleit te hebben?

Citaat:
Dat gaat nog hoor, de meerderheid van de Vlamingen kan ook een mondje Duits brabbelen. Neen serieus, het is een rijkdom van drie talen in eenzelfde staat te verenigen.
Ja, wat een rijkdom, de regering die bijna valt over een onnozele kieskring. Een volk dat anderhalve eeuw lang de grootste vernederingen moest ondergaan van een anderstalige vlaamshatende bourgeoisie.

En het pluralisme argument is wat mij betreft een argument naast de kwestie, Belgique is een staat die in alle opzichten van, voor en door de bourgeoisie was en is. Ik zie het eerder als een klassenprobleem, niet als een of ander vaag ideaal over 'pluralisme'.

Trouwens 'de walen' zijn evenmin schuldig als de vlamingen. De ware schuldigen zitten in Brussel.

Citaat:
U beperkt zich niet tot luxeproblemen, maar u geeft wel het ideal instrument uit handen om iets aan de Poolse problemen te doen. Zonder toetreding was Polen er slecht aan toe.
Goed voor Polen. Ik stel voor dat zij al hun openbare diensten laten privatiseren als zij dat graag willen, ik stel voor dat zij de vazal van de NAVO worden als zij dat willen.
Naar 't schijnt zijn er toch wel wat Polen die dat niet willen.

Citaat:
Wat is uw alternatief dan? Dat ze om de "solidariteit van de Vlaamse arbeiders" komen bedelen?
Ik vrees dat ze daarvoor te laat zijn want de Vlaamse arbeiders zijn zelf langzaam aan hun rijkdom aan het kwijtspelen. Dankzij het heilige Europa.

Citaat:
Overigens richt de Europese grondwet helemaal geen "superstaat" op!!
Nee, en ik heet sinterklaas. Jij noemde jezelf toch 'europees federalist', nietwaar? Dat is dan toch een superstaat?

Citaat:
De neoliberale eurocratie, of de Vlaamse rechterzijde? Vlaanderen is in vergelijking veel rechtser dan de rest van Europa.
Wat ethische kwesties betreft misschien. Wat sociaal-economische kwesties betreft zijn de meeste werkende mensen hier minstens zo links als elders in Europa. Helaas zijn hun 'vertegenwoordigers' in Europa dat niet.
U hebt ongetwijfeld op Mars gezeten terwijl men hier de ene na de andere betoging organiseerde.

Citaat:
Alleen dankzij de sluwe coalitiepolitiek van sp.a hebben we nog een relatief sociaal beleid. Eens Vlaanderen onafhankelijk krijgen we een (extreem) rechts, asociaal beleid.
Wie zegt dat?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline