Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2004, 18:57   #835
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
Een hereniging met Nederland zie ik niet zitten, daarvoor bestaan er teveel cultuurverschillen,
Toch komisch dat men van die "teveel cultuurverschillen" geen een kan opnoemen die een nauwkeurig onderzoek overleeft.

Citaat:
voorbeelden hiervan zijn de taalvergelijking die elders op dit forum es werd gepost,


Citaat:
de wissel van monarchie: veel Vlamingen zijn al tegen ons koningshuis, en zouden dan met een Hollandse koningin opgescheept zitten,
Dat is geen cultuurverschil, dat is een intitutioneel verschil, dat bovendien niet onoverkomelijk is.

Citaat:
er is het aspect van de hoofdstad: wij zouden Brussel willen houden als hoofdstad, terwijl de Nederlanders in hun numerieke meerderheid Amsterdam als hoofdstad zouden kunnen behouden, enz.
Ooit gehoord van een confederatie? In Zwitserland was er voor 1848 ook niet echt een vaste hoofdstad. De deelstaten hebben een eigen hoofstad.

En dan nog. Ooit gehoord van ontdubbeling? Nederland heeft nu al twee "hoofdsteden": 's-Gravenhage en Amsterdam. Het kan best zijn dat we dat verder zetten, en dat Brussel de hoofdstad is van Nederland (zoals het vroeger was), en Den Haag de zetel van de regering.

Bovendien gaat iedereen uit van Brussel, hoofdstad van Vlaanderen, terwijl het best wel eens kan zijn dat we Brussel kwijt spelen. Het Vlaamse axioma verbiedt deze gedachte, maar ze is wel degelijk reëel. Antwerpen zal dan onvermijdelijk de nieuwe hoofdstad worden van Vlaanderen (what else?).

Of een andere mogelijkheid is dat Brussel de exclusieve hoofdstad wordt van Europa, en dat de kantoorruimte die vrij komt van de Vlaamse en Belgische regering, hiervoor gebruikt wordt.

Nog een ander systeem zou roulerende systeem zijn zoals in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Toen was de hoofdstad om het half jaar Brussel of Amsterdam.

Kortom: de institutionele problemen zijn valse problemen, want daar bestaan talrijke oplossingen en compromisen voor, en culturele verschillen zijn er nauwelijks...

Citaat:
We zouden in een reünie met Nederland dus in eenzelfde communautair moeras komen als we dit in dit België kennen..
Motiveer? Welke breuklijn zie je daarvoor? Want die communautaire problemen komen niet uit de lucht vallen he!!!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden