Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2004, 22:49   #838
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Hallo! Ik ben hier nieuw op dit forum...
Ik vind dat Nederland en Vlaanderen te vergelijken zijn met West en Oost Duitsland! We zijn gewoon één volk
In antropologische zin, ja... Maar er zijn voldoende culturele verschillen tussen de Nederlanders: een Gelderlander is geen Hollander, en een Noord-Brabander geen West-Vlaming...

Maar antropologie is 1 ding, economie en sociologie zijn er nog andere. En daar zijn de argumenten nog krachtiger voor: Vlaanderen en Nederland horen samen.

Moesten Vlaanderen en Nederland totaal incompatibel zijn op socio-economisch gebied, zou de beste oplossing twee Nederlandse staten zijn: Vlaanderen en Nederland. Maar ze zijn niet incompatibel.

Citaat:
wat door een of ander verdrag is verscheurd en daardoor zijn er nu een aantal simpel overkomelijke verschillen.
Ach... Breek me de bek niet open over de XIV Artikelen van 1831/8-9... Of over de Vrede van Münster...

Citaat:
Als we weer samen zouden komen, dan hebben we een land van meer dan 22 miljoen inwoners met dezelfde taal.
Voor mijn part mogen de Walen en Luxemburgers er ook bij komen, maar die zijn juist een hinderpaal in het herenigingsstreven. Na twee duidelijke secessies (het niet aansluiten bij de Pacificatie van Gent van Limburg (nu vooral het land van Herve in Luik) en Luxemburg en de Unie van Atrecht als eerste, en de Luiks-Brusselse revolutie van 1830 als tweede) vind ik dat je ze dan niet kan betrouwen als het over de hereniging is van de Nederlanden. Bovendien zijn er socio-economische en politiek-culturele verschillen (en ook linguïstische, maar die zijn maar bijkomstig imho) die toch wel belangrijk zijn om een zinvol beleid te voeren.

Citaat:
Dat jullie zeggen dat het in Vlaanderen beter is gesteld met de gezondheidszorg en met het onderwijs is misschien wel juist, maar met andere dingen gaat het bijv. in Nederland weer beter. Ik vind dus juist dat wel elkaar daarin kunnen helpen, om er beide beter van te worden!
Zeker weten.

Citaat:
Het gedoe over wat de hoofdstad moet worden van 'Nederland' vind ik overbodig, Amsterdam is de hoofdstad van Nederland, in Den Haag zetelt de regering en ik denk dat Brussel heel goed de rol van 'hoofdstad van Europa' kan vervullen, want de regeringsfaciliteiten zijn natuurlijk allemaal aanwezig.
Dat is een goede oplossing, maar er zijn er nog. Een switchend systeem zoals tot 1830 bv. Brussel-Amsterdam...

Citaat:
Conclusie: HET ENIGE DAT ONS SCHEIDT IS DE GRENS EN DE NAAM VAN ONS LAND!
Een militaire grens dan nog van een halve eeuw geleden... Relevantie?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden