Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2004, 13:39   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Pelgrim, de lonen die de multinationals daar uitbetalen zijn hoger dan wat de lokale bedrijven betalen. De vestigingen van die multinationals zorgen er in die landen dus net voor dat de lonen stijgen. En nee, de lonen die ze betalen zijn niet even hoog als hier, maar ze zijn wel hoger dan de lonen die de lokale bedrijven betalen en ze zorgen zo voor een welvaartsstijging in die landen. Dat is voor mij het belangrijkste: dat de welvaart daar (en liefst ook hier) stijgt. Het vrije marktsysteem is het enige dat al bewezen heeft voor welvaartsstijging te zorgen - laat het dan ook werken.
[font=Times New Roman][size=3]1: Ja, de lonen daar zijn ietske hoger bij multinationals dan bij lokale bedrijven. Hoog genoeg om een menswaardig bestaan te verkrijgen? En is er ook zicht op een toename van die lonen in de toekomst? [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]2: Hoe kan je de welvaart hier eigenlijk verhogen als de bedrijven allemaal weg trekken? Ik zie alleen maar een toename van de werkloosheid dan.[/size][/font]

Citaat:
Dat komt omdat dat bedrijf blijkbaar meer wil betalen voor de tijd van Michael Jordan dan voor die van hun Indonesische arbeiders. Hoe komt dat nu? Omdat mensen niet betalen voor het werk van de mensen an sich, maar voor het (te verwachten) resultaat van hun arbeid.


[font=Times New Roman][size=3]Het is dus wel degelijk een feit dat een Michael Jordan die eens een dagske komt figureren in een filmke meer waard is dan enkele duizenden indonesische arbeiders. Of hoe blijkbaar economie dus toch primeert op de mens en het kapitalisme de mens degradeert tot louter functioneel hulpmiddel.[/size][/font]

[QUOTE] Zeg nu zelf, ben je bereid veel meer te betalen voor een product dat volledig handemaakt is dan voor hetzelfde product dat mbv machines werd ineengestoken? Nochtans is er in dat eerste product veel meer arbeid gekropen dan in het tweede.[/quote]

[font=Times New Roman][size=3]Ik heb niks tegen machines hoor. Meer zelfs, ik ben absoluut voor verdere automatisering en technologisering. Het gezond verstand zou zeggen dat door het gebruiken van machines de mensen minder hard moeten werken en dus meer vrije tijd krijgen... blijkbaar krijgen ze alleen meer werkloosheid. Zeg nu zelf, toch compleet irrationeel.[/size][/font]

Citaat:
Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels bij die cijfers, maar goed.


[font=Times New Roman][size=3]Ik weet ook niet in hoeverre de cijfers kloppen, maar voedseloverschot is er wel degelijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat men oogsten vernietigd om de prijs kunstmatig omhoog te houden. Als men er per se van af moet stel ik voor het te verschepen naar de derde wereld. [/size][/font]

Citaat:
Ik heb er niets op tegen dat je met je club die producten opkoopt en gratis uitdeelt aan de hongerigen, alleen is het geven van voedsel geen structurele oplossing – die mensen de kans geven om zelf hun brood te verdienen is dat wel.


[font=Times New Roman][size=3]Een structurele oplossing zou zijn de productiemiddelen in de derde wereld ook effectief in handen te geven van de derde wereld in plaats van enkele westerse multinationals, zodat die mensen daar niet alleen hun brood kunnen verdienen maar ook hun brood voor zichzelf kunnen maken.[/size][/font]

Citaat:
Dat betwijfel ik, de EU alleen al spendeert jaarlijks meer dan 8 miljard aan ontwikkelingshulp. Als dat cijfer dus zou kloppen, is het enkel nog zaak om die hulp op de juiste plaats te krijgen.


[font=Times New Roman][size=3]Daar ben ik helemaal mee akkoord, en dat is een kwestie van politiek. Meer democratie (dus meer controle) zou daar al iets aan verhelpen.[/size][/font]
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 15 oktober 2004 om 13:56.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden