Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2004, 16:19   #16
Brabo
Parlementslid
 
Brabo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2003
Locatie: Erewhon
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
[font=Times New Roman][size=3]1: Ja, de lonen daar zijn ietske hoger bij multinationals dan bij lokale bedrijven. Hoog genoeg om een menswaardig bestaan te verkrijgen? En is er ook zicht op een toename van die lonen in de toekomst? [/size][/font]
Dat eerste valt niet objectief te meten, het enige wat we wel kunnen zeggen is dat de lonen daar gestegen zijn.
Ja, er is ook zicht op een toename van de lonen in de toekomst: naarmate er in die landen meer geïnvesteerd zal worden, zal daar de welvaart stijgen.
Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]2: Hoe kan je de welvaart hier eigenlijk verhogen als de bedrijven allemaal weg trekken? Ik zie alleen maar een toename van de werkloosheid dan.[/size][/font]
Evolutie van een land:
Eerste stap: Mensen krijgen de kans om meer te verdienen in de industrie dan in de landbouw. Ze gaan massaal in de industrie werken (wat dus betekent dat er minder jobs in de landbouw zijn).
Tweede stap: De jobs in de industrie verdwijnen deels door automatisatie, later verdwijnen ze naar lage(re) loonlanden. De vrijgekomen arbeidskrachten gaan (voornamelijk) in de dienstensector werken.
Eigenlijk worden er dus nieuwe bedrijven gesticht (in een andere sector) naarmate er meer arbeidskrachten vrij komen.

Er heeft trouwens nog nooit zo'n groot deel van de bevolking gewerkt als nu.




Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brabo
Omdat mensen niet betalen voor het werk van de mensen an sich, maar voor het (te verwachten) resultaat van hun arbeid.]
[font=Times New Roman][size=3]Het is dus wel degelijk een feit dat een Michael Jordan die eens een dagske komt figureren in een filmke meer waard is dan enkele duizenden indonesische arbeiders. Of hoe blijkbaar economie dus toch primeert op de mens en het kapitalisme de mens degradeert tot louter functioneel hulpmiddel.[/size][/font]
Ik heb nooit beweerd dat het systeem moreel hoogstaand is. Het relevante deel van mijn quote heb ik trouwens nog even in het vet gezet...

Citaat:
Citaat:
Zeg nu zelf, ben je bereid veel meer te betalen voor een product dat volledig handemaakt is dan voor hetzelfde product dat mbv machines werd ineengestoken? Nochtans is er in dat eerste product veel meer arbeid gekropen dan in het tweede.


[font=Times New Roman][size=3]Ik heb niks tegen machines hoor. Meer zelfs, ik ben absoluut voor verdere automatisering en technologisering. Het gezond verstand zou zeggen dat door het gebruiken van machines de mensen minder hard moeten werken en dus meer vrije tijd krijgen... blijkbaar krijgen ze alleen meer werkloosheid. Zeg nu zelf, toch compleet irrationeel.[/size][/font]
Klopt niet. Ik herhaal: er heeft nog nooit zo'n groot deel van de bevolking een job gehad. Werkloosheid wordt trouwens veroorzaakt doordat de vakbonden de prijs van arbeid boven hun vrije marktprijs hebben geduwd.
Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Ik weet ook niet in hoeverre de cijfers kloppen, maar voedseloverschot is er wel degelijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat men oogsten vernietigd om de prijs kunstmatig omhoog te houden. Als men er per se van af moet stel ik voor het te verschepen naar de derde wereld. [/size][/font]
Inderdaad. Het vernietigen van die voedseloverschotten is trouwens een rechtstreeks gevolg van allerlei "sociale beschermingsmaatregelen" voor de landbouwers, subsidies maw.
Brabo is offline   Met citaat antwoorden