Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2004, 10:03   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brabo
Speculatie is niet meer dan het aan- en verkopen van een bepaald goed. Wat doe je zelf door je geld op de bank te zetten trouwens? Haal het maar van je rekening, er wordt mee gespeculeerd en een deel van de winst krijg jij...


Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben om 1 procent of hoeveel was het van mijn rente af te staan als daarmee de armoede uit de wereld geholpen wordt.



Citaat:

Voor wat de exploitatierechten betreft, die door een ondemocratische regering verkocht zijn aan bedrijven (of die uit het land zelf komen of niet speelt daarin geen rol), kan ik je redenering min-of-meer volgen. Daar is het zaak om de boel te democratiseren zodat de opbrengsten de bevolking ipv het regime ten goede komen, maar met dat hele proces hebben de bedrijven niets te maken.


Ik wil geloven dat de meeste bedrijven op dat vlak 'clean' zijn. Doch, ik vraag me af hoeveel industriële lobby's zich niet bezighouden met het net financiëren van die regimes. Immers, zodra de democratie wordt ingevoerd gaat de bevolking misschien wel zelf de controle over hun grondstoffen overnemen en zélf alles verkopen. Ik kan me wel inbeelden dat sommige van die grote mastodontbedrijven daar niet gelukkig mee zouden zijn.



Citaat:
Als politici met mijn centen in een land investeren is dat dus goed, als een privé persoon dat met z'n eigen geld doet is dat slecht. Van een vreemde redenering gesproken, zeker als je beseft hoeveel privé-personen én regeringen nu al in armere landen investeren.


Ik heb even weinig vertrouwen in politici dan privé personen, waarom denk je dat ik voor directe democratie ben het liefst zou ik ontwikkelingsprojecten zien die dooir onze eigen bevolking effectief gesteund en gecontroleerd worden.



Maar nogmaals, dat is een ideaalsituatie. Daar kan men naar streven, maar in de tussentijd is de aanwezigheid van multinationals zeer zeker een lichte vooruitgang. In dat opzicht ben ik het ook niet eens met de meeste radicaal linkse bewegingen die de multinationals bij wijze van spreken het liefst gewoon gaan opblazen. Tenzij ze met een goed alternatief komen zou het verdwijnen van de westerse aanwezigheid een nadeel zijn voor de derde wereld.



Citaat:

Klopt niet. Wat je voorstelt KAN NIET OMDAT IN DIE LANDEN DE PRODUCTIVITEIT VEEL TE LAAG LIGT OM ZO'N HOOG LOON TE RECHTVAARDIGEN. JE DWINGT DUS ZO'N 5 MILJARD MENSEN IN DE WERKLOOSHEID MET ZO'N MAATREGEL.


'Made in China' en dergelijke komen nochtans precies meer en meer voor. Maar goed, als de productiviteit daar zo laag ligt waarom willen bedrijven hier dan wegtrekken? En er is de vraag waarom de productiviteit daar zo laag is. Veel van de derde wereld arbeiders kloppen toch pakken meer uren dan wij? En wat doen we er aan om die productiviteit daar te verhogen?



Citaat:

Jaja, ze mogen hun prijs zelf bepalen, maar je dwingt wel de koper van hun arbeid om een enorm bedrag te betalen. Nu goed, dat zal geen problemen geven omdat er geen mens bereid zal zijn zoveel voor hun arbeid te betalen (omdat ze zoveel (nog) niet waard is, de productiviteit ligt daarvoor te laag). Wel niet komen klagen als er plots 5 miljard mensen geen job meer vinden...


Of het te hoog of te laag is is het punt niet. Het belangrijke is dat zij zelf een volwaardige onderhandelingspartner moeten zijn en dus evenveel inspraak moeten krijgen als wij hier. Dan is het aan hen om te bepalen hoever ze willen gaan. Trouwens, democratisering gaat de productiviteit mee verhogen, dat is hier ook gebeurt.



De derde wereld is trouwens wel héél afhankelijk geworden van ons als alleen westerse bedrijven voor werkgelegenheid zorgen. Dat is voor hen op termijn niet echt gezond denk ik. Eerlijke handel veronderstelt dat er ook derde wereld multinationals zouden moeten zijn. Waarbij dus de lokale bevolking de baas is. En afgezien van oxfam en dergelijke heb ik daar niet veel van gezien.





Citaat:

De globalisering heeft ervoor gezorgd dat mensen zowat overal (behalve bezuiden de Sahara), meer welvaart hebben vergaard. Nu mag jij me gaan vertellen waarop jij je baseert om te geloven dat die evolutie plots zal stoppen in de armere landen. Geef me gerust een paar voorbeelden van landen die hun markt vrijmaakten zonder dat de welvaart steeg.

En om dan jou systeem te promoten, zou ik ook graag een voorbeeld hebben van een land dat het toepaste én er stukken beter van werd


In mijn openingspost had ik al gezegd dat er ook goede aspecten zijn aan de mondialisering.



Mijn stelling blijft: het is pas omdat de arbeiders hier hard op tafelk geklopt hebben dat hun toestand verbeterde. Hetzelfde zal ook in de derde wereld gelden: ze gaan pas de vruchten van de globalisering kunnen proeven als ze hun eis om er als gelijkwaardige parnter aan deel te nemen ook hard maken. Dat wil zeggen: meer democratie.



Het systeem dat ik promoot? Democratie mijn beste, absolute democratie.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden