Discussie: Nieuwswaarde
Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2002, 07:43   #1
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Als student communicatie maak ik me steeds bedenkingen bij de journaals op de Vlaamse televisie. Niet alleen is zelfs de VRT aan het populariseren, al dan niet in navolging van het VTM-nieuws, maar hoeft popularisering steeds samen te gaan met vervlakking?
Om een voorbeeld te geven. Steve Fossett met zijn ballon. Dhr. Fossett is een steenrijke ex-beursmakelaar die zich verveelt. Meneer heeft geld te veel dus pompt hij dat in (saaie) recordpogingen.
Wat doet VRT nu!? In elke nieuwsuitzending brengen de heren en dames van het journaal een nieuwsitem over Steve's ballonnetje. Waar zit hem de nieuwswaarde? Wie is nu geboeid door een miljonair (miljardair?) die een toertje met een ballon vliegt?
Dit alles heeft volgens mij te maken met het 'klant is koning'-principe. Kijkers willen sensatie. Maar zijn er niet genoeg programma's die sensationele gebeurtenissen tonen? Komt deze groep van kijkers nog niet genoeg aan de beurt? Het ergste vind ik persoonlijk dat ook het serieuze nieuws daar onder te lijden heeft. Hopelijk komt de kentering er vlug.
Breitling heeft trouwens een onbetaalbare reclamecampagne en de nieuwszenders doen er gretig aan mee!!! Mij niet gezien.
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden