Discussie: Directe democratie
Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2007, 15:31   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Directe Democratie

Het is een leuk steeds meer voorkomend onderwerp, gewoonlijk gehuld in een voldoende vaagheid zodat alle ramen en deuren wijd open kunnen voor misbruiken. Ergens op een andere draad heeft men het over de "talentellingen" en het wijzigen van de taal- en gewestgrenzen.
Daar vind je dus de pertinente mening dat de taaltellingen - die in wezen dus volksreferenda waren - in het voordeel van de franstaligen "vervalst" waren.
Dus : de enige echte volksreferenda in dit land zijn ooit afgeschaft omdat het resultaat de meerderheid van de meerderheid van de bevolking eigenlijk niet beviel !

Referenda moeten derhalve aan een aantal duidelijke wettelijk geregelde criteria onderworpen zijn ten einde eeuwige discussies na de feiten te vermijden. Zo op het eerste zicht zou ik bv. staatsuitaven reletareerde volksbevragingen verbieden - een referendum dat om meer staatsuitgaven vraagt zonder bronnen van inkomsten te scheppen, of omgekeerd referenda om belstingen te verlagen. Zulke maatregelen behoudt men beter aan de volksvertegenwoordiging voor.

Eveneens lijkt het me noodzakelijk een referendum te organizeren op dat vlak waarop het een effect heeft; Een referendum over het al dan niet voortbestaan van de staat België, zou dus bij voorkeur in gans dat land gehouden worden. Maar ik neem aan dat een puur "Vlaams referendum"
op dit gebied in 2 fazen gehouden zou kunnen worden : eerst op "Belgisch " niveau" over de vraag of een gewest bij referendum tot onafhankelijkheid zou mogen besluiten & vervolgens op "Vlaams " niveau over het al dan niet afkondigen van onafhankelijkheid.

Naar Canadees model zou ik een zekere "ontspanningstijd" inlassen vooraleer er 2 x over dezelfde vraag een referendum gehouden kan worden.

Ten slotte : een referendum moet gehouden worden met de zelfde kiesregels als verkiezingen, dit om een te grote discrepantie tussen
de rechtstreekse vertegenwoordiging en de referenda te vermijden.
Indien er kiesplicht is voor de volksvertegenwoordigers, dan ook voor de referenda. Is er enkel "kiesrecht" voor het ene dan ook voor het andere.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 19 februari 2007 om 15:37.
1handclapping is offline