Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2016, 14:54   #83
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik meet "levensduur" als "zoveel km ermee gelopen".
Net zoals men bij auto's ook eerder de stand van de km teller hanteert dan het bouwjaar.
Productlevensduur gaat over gebruik, niet over bezit.
Het soort gebruik speelt ook een rol.
Een goede loopschoen moet je aan de kant leggen om te gaan lopen na 500km, ook al is er op het eerste zicht geen zichtbare schade.
Ze kunnen nog wel gebruikt worden om te wandelen of in de tuin te werken.

Mijn zoon (10j) draagt enkel voetbalsneakers. Daar kan je niet mee naar een bruiloft. Waarom véél uitgeven voor een schoen die 500km kan terwijl die maar voor 50km wordt gedragen vooraleer ze te klein zijn?

Citaat:
De goede - op vlak van kost - keuze van schoen maken, is deze waar de kost per kilometer het laagst is. Kilometers zijn zonder teller of zo natuurlijk wat moeilijk te meten.
Brol zoals bvb het merk (de huidige, zoals ik gisteren ontdekte, waren die van 12 jaar geleden wel degelijk) Trend One, bekleding zijnde een gespoten flinderdun velletje (rubber? polyurethaan?) dat al zonder schuren / ergens tegen schoppen losschilfert op de plaatsen waar de schoen plooit tijdens het lopen, zo af te wrijven, en je dat velletje zomaar kunt afwrijven (met zwarte vinger tot gevolg), en toch nog de helft kosten van merken die 5 keer zo lang/zoveel km toonbaar/draagbaar zijn, hebben eigenlijk een kost die 2.5 keer zo groot is als het degelijke merk.
Anders gezegd: ze zijn 50% goedkoper in prijs, maar 250% duurder in kost.
Met hetzelfde op de kmteller raak je met 2 paar degelijke 10 jaar ver, terwijl je 10 paar van het brolmerk verslijt.
Nu spreek je jezelf tegen. Het uitzicht heeft weinig te maken met het aantal km dat er mee gelopen kan worden.

Citaat:
Ik heb denk ik intussen (2-3 jaar her en der okkazies kopen) 30+ paar schoenen, niet om af te wisselen of omstandigheden, maar gewoon als stock. Ik draag schoenen tot ze versleten zijn, vuilbak, volgend paar. Ik heb wel een 3 tal paar dat ik afhankelijk van het nat weer door elkaar gebruik, gewoon om als ze nat zijn een paar andere te hebben totdat ze droog raken.

In de gedachte van als ik ze nu koop moet ik ze niet meer later kopen (en meer betalen en / of meer brol zijn geworden, kijk maar naar die Trend One, blijkbaar waren ze 12 jaar geleden degelijker dan nu. Iemand die in 2002 Trend One schoenen kocht had meer waar voor zijn geld dan iemand die dat nu doet. Een beetje die optiek achter mijn "voorraad".
Dat deed/doe ik trouwens ook voor andere zaken zoals kledij, toestellen, ...
Af en toe eens een miskoop of teveel betaald, maar je leert maar al doende, en de prijs is net zo. Voor de eerste okkazies die ik kocht betaalde ik 25 euro via 2dehands.be. In de gedachte - wetende, nieuw kosten ze 100+ euro. Later begon ik okkaziewinkels af te lopen, en ik vond er voor 7.5 euro.
Daarna rommelmarkten, van 1 tot 7 euro (allemaal degelijk - ja prijzen lopen er erg uiteen haha).
Schoenen zetten zich naar de voet en slijten zich naar de wijze van de beweging van de voeten.
Voor een paar tuinlaarzen speelt dat weinig rol, maar voor alledaagse schoenen niet echt bevorderlijk.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden