Los bericht bekijken
Oud 29 april 2009, 12:11   #171
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En wat houdt er een mens tegen om dat te maken tenzij een stel politici die niet begrijpen hoe dat werkt ?
Ik raad maar wat: De nucleaire industrie is ten eerste heel conservatief ; veranderingen worden pas op grote schaal toegepast na testen en her-testen. Om zo een installatie trouwens te gebruiken, moet je lokale brandstofverwerking toepassen, en dat is om politieke redenen meestal scheef bekeken (om verkeerde redenen denkt men dat het prolifererend is, terwijl het vaak omgekeerd is, maar zoals alles in de nucleaire wereld wordt elk voordeel door tegenstanders verkocht als een verschrikkelijk nadeel).

En bovendien is er nu een mature industrie rond de drukwater reactor, en als het initiatief louter van privekant moet komen, denk ik dat de investering en het risico en de veranderingen te groot zijn boven het verder blijven werken met het oude vertrouwde werkpaard. Dat werkpaard werkt voorlopig namelijk heel goed, en brandstof is maar een kleine kostenpost.

De weinige mensen die ik gezien heb die (theoretisch) werken op plannen van de gesmolten zout reactor, hebben mij allemaal gezegd dat het een design is dat kilometers boven elk ander reactor design uitsteekt op bijna alle vlakken die ze kennen. Maar 't is wel totaal anders dan wat men gewoon is.

Ook heeft men vaak moeite om de nucleaire veiligheidsdiensten van een land te overtuigen dat het veilig is, en hoe minder het lijkt op wat die mannen gewoon zijn, hoe lastiger ze worden (en terecht ook...).

Tenslotte is de molten salt reactor zoals nu gedefinieerd een thermische reactor, die dus niet echt een snelle kweekreactor is voor de U/Pu transmutatie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 april 2009 om 12:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden