Los bericht bekijken
Oud 2 mei 2020, 16:49   #34
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Zowel in Zwitserland en de VS gaat het eigenlijk om schijndemocratieën. De reden : Er zijn nog steeds politieke partijen (= belangengroepen) en die bestaan niet in een echte democratie die uitgesproken tegen belangengroepen is.
In Zwitserland (en de VS?) zijn zoveel beperkingen aan het referendumrecht dat de term volksinitiatief uitgehold is (hoog aantal stemmen en gigantisch hoge kosten). Kijk maar eens de lijst na van de referendums die de laatst 20 jaar in Zwitserland werden gehouden, ze zijn vrijwel allemaal door belangengroepen ingericht en de opkomst, interesse, was dan ook in verhouding. Gelukkig voor de Zwitsers is de regering verplicht om een referendum te houden voor zij bepaalde maatregelen kan doorvoeren.
De reden waarom deze vorm van democratie maar slapjes is:In de VS en Zwitserland zijn de systemen verouderd met alle nadelige gevolgen van dien. Aanpassingen aan de moderne technieken werden, gek genoeg, nooit uitgevoerd.
Verder denk ik dat je beter kan voortbouwen op een bestaand systeem en daar de fouten uit haalt dan te beginnen met een volledig nieuw systeem dat daarenboven nog zeer ingewikkeld is en uiteraard veel beginnersfouten zal tellen.

Het is mij al opgevallen dat "democratie.nu" altijd heel snel tevreden is met schijnoverwinningen van lokale referendums waarvan de uitslag meestal in de voorziene verwachting van de overheid lag die daar dan ook geen probleem mee had om ze uit te voeren. Voor mij is het echter alles of niets.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden