Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2009, 05:56   #474
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinVeltjen Bekijk bericht
Ideologie is toch een soort dommigheid, niet?
Mja. Eigenlijk wel. Waar ik niet bij kan, is dat ze vele dingen over kernenergie vertellen die manifest mis zijn - je kan dat toch niet blijven beweren, blijven horen dat het mis is, en je niet wat meer informeren, nee ?

Tenzij je natuurlijk bang bent dat je door die kennis op te doen, je "menselijke" eigenschappen zal verliezen

Citaat:
Ach ja, er zijn 3 'keuzes':
1. alternatief
2. kernenergie
3. fossiel
Van fossiel moeten we zo snel mogelijk af, want dat veroorzaakt een acuut probleem (maar niet zozeer voor jou of de meeste partijen). Kernenergie heeft een imagoprobleem, maar is onontbeerlijk, en met alternatief alleen komen we er niet.
Voorlopig toch. Op lange termijn is dat moeilijker te zeggen.

Citaat:
Als we het imagoprobleem voor kernenergie oplossen, is dat alternatief zelfs niet nodig. Waarom zouden we ons bezighouden met het ontwikkelen van alternatieven als je berekeningen kloppen (en snel de kweekreactoren bouwen)? Eigenlijk is er geen 'keuze', geen OF. Het enige probleem is eigenlijk de verwijdering van groen.
Inderdaad, alternatief is niet strikt nodig. Maar 't is misschien wel beter, nee ?


Citaat:
In het geval van alternatief vs. kernenergie is er geen keuze te maken, door het te verwachten energietekort bij de alternatieve keuze die je comfortabel leven en de technologische vooruitgang zou beknotten. Dus is de minimale milieuproblematiek en het quasi onbestaande risico (dat weliswaar ook gedeeld moet worden door mensen die misschien wel wat comfort en vooruitgang zouden willen inleveren voor alternatieve energiebronnen) van ondergeschikt belang. In het geval fossiel vs. kernenergie weegt de acute milieufactor wel door (over de verre toekomst moet niet gezeikt worden).
Juist.

Citaat:
Je bedoelt waarschijnlijk zijn ideeën. Einstein's ideeën nuanceerden ook Copernicus' heliocentrische theorien.

(Copernicus died in Frombork on 24 May 1543. Legend has it that the first printed copy of De revolutionibus was placed in his hands on the very day that he died, allowing him to take farewell of his life's work. He is reputed to have awoken from a stroke-induced coma, looked at his book, and then died peacefully.)
Wel, ik heb hier iets bijgeleerd zie. Ik heb mijn gans leven gedacht dat Copernicus door de kerk op de brandstapel was gezet.

Citaat:
Dat is een interessante vraag en het kan zijn dat het niet de eerste keer is dat je ze stelt (en het eerder retorisch bedoeld is), maar iedereen maakt keuzes in het leven. Leve de kennis?
Ze was niet zo rethorisch...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden