Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2020, 08:34   #271
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wegwerpmaskers die je her en der op straat opraapt of uit vuilnisbakken recupereert.



De koortjes zijn gelijmd op het masker. De koordjes komen veel los door onhandigheid en worden nieuw weggesmeten. Je kan de koordjes terug vast nieten. Je kan ook proberen een gaatje te prutsen in het masker en zo de koordjes vast te knopen.

Het blijft wegwerpspul. Ik heb nog geen manier gevonden om de snot, koffiegeur en andere contaminatie uit wegwerpmaskers weg te krijgen. Laten drogen in klaar zonlicht ( met UV) haalt de geur er niet uit en heropend niet de poriën van de kunststof.
Dat is mogelijk siliconen met weinig lijm voor de goedkoopte (werk siliconen sprayen versus draad naaien).
Ik heb het hier denkelijk eerder gemeld: bvb Zeeman heeft in het gamma ondergoed waarvan de zomen gesiliconiseerd ipv genaaid zijn. Dat komt zelfs ongebruikt al los.
Schoenzolen, van bvb Bristol, zijn geplakt (en enkel langs de omtrek) met polyurethaan, veel te weinig plakkend, je trekt ze er zo af met twee vingers.
Die wegwerpmaskers (en eigenlijk ook andere) zie ik sinds de voor-iedereen-dwang overal liggen op straat. Duizenden heb ik er al gezien langs de baan, al fietsende.
Je kunt de koordjes naaien, dan maak je de elastieken niet korter zoals met gaatje en een knoop. Is niet veel werk: naald doorheen koord, verder doorheen stof, halve cm verder terug door stof, terug door koord, en dan terug naar eerste gaatje koord, herhaal. Met polyester of nylon draad heb je aan 3 lussen al genoeg.

Terzijde: op vlak van kost, wat is het verschil tussen "wegwerp" en "herbruikbaar"? De laatste kosten in aanschaf (prijs) een veelvoud van de eerste, maar om ze te "hergebruiken" moet je er telkens opnieuw aan werken (wassen ed), wat toevoegt aan de kost.
Allicht daarom dat ik die "herbruikbare" evengoed overal op straat zie liggen.
Dus er lijkt me toch wat goede reden te zitten in dat "herbruiken" van als "wegwerp" geclassificeerde.
Of nog beter: maak er zelf 1: ik maakte het uit een 50-20 cm geknipt stuk rekbare stof (op sluikstort gevonden sport tshirt. Knoop achter nek, aantrekken om spanning en maasgrootte (aantrekken = betere aansluiting / makkelijker ademen / mindere filtering) te regelen, tweede knoop strak, overschot strik in.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 18 oktober 2020 om 08:58.
Erw is offline   Met citaat antwoorden