Los bericht bekijken
Oud 12 januari 2015, 20:20   #27
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen ontplooiien.

Ik probeer me soms te verplaatsen in hun wereld. En de korte periode dat ik werkloos was helpt me daarbij. Radeloosheid, leegheid, een gevoel minderwaardig en nutteloos te zijn... het speelt allemaal mee.

Wie dat enkele weken of maanden heeft moeten doorstaan (velen hier op dit forum) weten dat het geen pretje is. Beeld je nu in dat je dat tien volle jaren lang meemaakt.

Je sukkelt van school. Je belandt in lege buurten zonder sociale voorzieningen, zonder echt plezier. Je hebt geen productieve arbeid. Je geld krijg je van elders. Het enige wat beweegt is wat groepsvorming rond "moeilijke" activiteiten als softdrugs roken, op café en op straat rondhangen, eventueel wat prostitutie en kleine criminaliteit.

Begrijpt u deze problematiek? En kan u zich inbeelden dat iemand die deze leegte en hopeloosheid 10 volledige jaren (3650 dagen) lang doorstaat, radicaler begint te denken?
Neen, ik snap je gedachtengang niet direct. Ik snap niet hoe een minderwaardigheidscomplex leidt tot meer extremere standpunten tov de maatschappij die je kansen geeft (opleiding) en geld voor voeding. Ik ben ook 1 jaar werkloos geweest. Extremer ben ik daar niet door geworden. Integendeel. Je zou kunnen zeggen dat ik meer uitgesproken standpunten had, eens ik een bijdrage kon leveren aan de maatschappij.

Dus als je er een tekeningetje bij wenst te maken, ga gerust je gang. Ik heb dat zo niet ervaren. Het tegendeel was waar.
Athelas is offline