Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2018, 07:13   #10
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat lees ik niet in deze tekst. Ovrrigens, we vinden deze passage met een andere aanhef ook bij Lukas in hoofdsuk 3.
15 Omdat het volk vol verwachting was en iedereen zich aangaande Johannes de vraag stelde, of hij niet de Messias zou zijn, 16 gaf Johannes aan allen het antwoord: 'Ik doop u met water, maar er komt iemand die sterker is dan ik; ik ben niet waardig de riem van zijn sandalen los te maken. Hij zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. (Wbb)
Als we hier zorgvuldig analyseren dan merken we op dat Johannes zich hier richt tot allen, tot het volk, en niet specifiek tot Farizeeën en Schriftgeleerden, zoals bij Matteus. Dus nu staan de HG en het vuur in een heel andere context. Maar hoe dan ook, Johannes richt zich in Lukas en Matteüs niet tot zijn discipelen. Daaruit volgt dat de aanzegging van de doop met HG en vuur betrekking heeft op het volk, op allen, inclusief de Farizeeën en Schriftgeleerden.

Desondanks houden sommige exegeten vol dat Johannes vooruit wees naar Pinksteren drie jaar later en de zegeningen van de HG voor Jezus' discipelen. Van het vuur werd in dat geval gezegd dat het de christenziel zou louteren en tot volmaaktheid brengen. Dat is uiteraard volkomen in strijd met wat er in deze teksten staat en het is alsof Johannes "het volk" informeerde over theologie die nog moest worden ontwikkeld. Andere exegeten erkennen dat het vuur wel eens bestemd kan zijn voor het kaf dat verbrand zal worden, voor de zondaars dus, maar dan nog suggereren zij een dubbele betekenis. Het vuur is ook symbool van "de vurige kracht van de HG" waarmee alleeen christenen worden gedoopt. Dat is en blijft tegenstrijdig want de doop is uitwendig en de HG zal, zie boven, in iemand gegoten worden gelijk wijn.

Het lijkt erop dat christenen Johannes de Doper hebben gekidnapt en misbruikt om hun leer een basis te geven. Naast het bovenstaande zijn daarvoor wel meer aanwijzingen te vinden in het NT.
Wat was de reden van deze ' doop ' volgens u ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden