Los bericht bekijken
Oud 9 november 2017, 16:40   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, hij werd door iedereen uitgekotst. Bovendien was hij familie van de oranjes volgens mij, dus Nederland lag voor de hand.

Trouwens, is er ooit een verzoek tot uitlevering gedaan door de Belgique na de oorlog? Want anders moet je niet zeuren dacht ik zo.
't Ja, als je het zo gaat spelen. Hoop dat je tegen de weerbots kan.

Zijn vader was Frederik III van Pruisen van het Huis Hohenzollern.
Zijn moeder was Victoria van Saksen-Coburg-Gotha, de dochter van Alexandrina Victoria van Hannover.
Bij mijn weten had en heeft die families niet veel de maken met de familie Orange-Nassau.


Citaat:
De Entente-landen oefenden regelmatig druk uit op Nederland om de keizer uit te leveren. In het vredesverdrag was artikel 227 opgenomen waarin de berechting van Wilhelm werd verlangd. Op grond hiervan ontving de Nederlandse regering in januari 1920 een formeel uitleveringsverzoek. De keizer diende berecht te worden voor misdaden als schending van de Belgische neutraliteit, massadeportaties, systematische verwoesting van landstreken en onbeperkte duikbootoorlog. Wilhelm werd geacht hier tenminste moreel verantwoordelijk voor te zijn. Nederland weigerde want als neutrale staat kon het niet gedwongen worden tot handelingen die tegen zijn eigen wetten en overtuiging ingingen.
http://www.wereldoorlog1418.nl/keizer-wilhelm/vlucht/

Een keizer laten berechten voor misdaden tegen de mensheid was tegen de overtuiging van Den Haag.
't Ja, na die uitspraak kan je dus de vraag stellen of het Internationaal hof van de rechten van de mens wel thuis hoort in Den Haag.

Laatst gewijzigd door Jantje : 9 november 2017 om 16:45.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden