Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2018, 15:32   #1602
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Johan is terug thuis in Lanaken. Eind goed al goed, een hele opluchting voor familie en vrienden.
Hij werd onschuldig verklaard maar de procureurs gingen in hoger beroep omdat hij alsnog weigerde hen wat toe te schuiven. Dat hoger beroep kan jaren duren en Johan moet daar niet persoonlijk bijzijn dacht ik. Zowiezo is de bewijslast zo gering dat de zaak geen kans maakt bij interpol denk ik, en uitlevering door een EU lidstaat is zowiezo uitgesloten. In principe kan hij zelfs zonder gevaar te lopen terug naar Bolivia om een hoorzitting bij te wonen, maar ik denk niet dat hij dat van plan is.


Vrij en onschuldig verklaard in een corrupt land zonder mensen om te kopen, chapeau, ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat dit hem zou lukken. Natuurlijk heeft het wel bloed, zweet en tranen gekost. Maar zoals ze in het Engels zeggen: "what doesn't kill you makes you stronger". Ik denk dat daar wel een boek in zit.

En wat betreft de triestige forumnaars die hem al bij voorbaat veroordeelden en veel leedvermaak hadden: shame on you.

Wat betreft Morales, ik geloof nog steeds in hem, maar een situatie die al decennia scheefgetrokken is rechtzetten is een werk van lange adem. Een mentaliteit en cultuur veranderen is moeilijker dan wetten opstellen.

De advocaat die je zag in de reportage van Luk Alloo over Johan, is jammer genoeg overleden enkele weken geleden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden