Los bericht bekijken
Oud 1 februari 2012, 16:47   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het "wolven schapen" verhaal gaat uit van de onrechtvaardigheid om van iemand iets af te nemen, ook al noemt het "herverdeling".
Dat is in principe juist.
Maar het gaat dan wel om het "afnemen van iemands vruchten van zijn arbeid".
Daar ben ik het dus niet mee eens. Er moet geen "rechtvaardiging" bestaan over uw bezit, ge moet het niet op een of andere manier door "bloed en tranen" verdiend hebben he. Gewoon de juiste gok gewaagd en gewonnen is even goed he. Je hebt het recht van chance te hebben. Of het van iemand gekregen. Of een leep idee gehad. Zolang je het niet door leugens en/of geweld hebt bekomen, is het je rechtmatige eigendom. Als je het bekomen hebt van iemand die het jou vrijwillig heeft afgestaan is dat voor mij genoeg.

Citaat:
Het gaat dus in essentie over "arbeid" en wat men daarmee "verdient".
Pff, dat Marxisme toch. Je "verdient" met gelijk welke overeenkomst waarmee je verdient, he. Van de slag dat je verdienste bekomen is door een wederzijds akkoord is dat goed genoeg.

Citaat:
Als er enorme rijkdom bestaat naast schrijnende armoede dan is dat een systeemfout en het zou inderdaad beter zijn om die aan te pakken dan om iemand "iets af te nemen".
Over die mogelijk rechtvaardiger systemen is natuurlijk het laatste niet gezegd, een deel ervan kunt ge vinden op de linkspagina van USBIG.net maar ik ben zeker dat dit maar het topje van de ijsberg is.
Ik zie niet goed in waarom het een systeemfout is dat er extreme rijkdom bestaat naast schrijnende armoede, TENZIJ die schrijnende armoede er gekomen is door een dwangmatig proces ten voordele van die rijken. Als er geen gedwongen relatie bestaat die die armoede heeft veroorzaakt (tegen de wens in van die armen) ten voordele van die rijken, hebben die twee niks met elkaar te zien he.

Dat die armen HEEL ERG GEMOTIVEERD zullen zijn om die rijkdom gaan af te pakken is juist natuurlijk en dat die rijken zich beter beschermen tegen de komende agressie van die armen is ook wel aan te raden. Bij een te groot verschil in rijkdom zal het voor die armen niet meer interessant zijn om het pakt van geweldloosheid en wederzijds vrijwillige akkoorden te respecteren, want zij hebben weinig te verliezen, en potentieel veel te winnen bij agressie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden