Los bericht bekijken
Oud 11 november 2019, 22:27   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Tja, die grensovergang was dan ook ietsje strenger bewaakt he. Toen waren er geen NGO's die vluchtelingen over de muur gingen helpen.

Ik ben in Oost-Duitsland geweest zowel voor als na de val vd muur. Voor de val vd muur viel het mij op dat er een gelatenheid heerste. Alles verliep er traag en monotoon en gezagsdragers en zelfs domme winkelbedienden hanteerden meestal een bitsige toon en blaften klanten en burgers af.

Na de val vd muur observeerde ik eerder een gestresseerde, jachtige maatschappij met veel verkeersagressie en opgefokte mensen die niet veel nodig hadden om uit hun vel te springen. Ja, dat moet echt wel kiezen zijn tss pest en cholera. Met dit verschil dat Oost-Duitsers zich nu vrijelijk kunnen vestigen in de EU.
Net als u heb ik Oost-Duitsland bezocht toen Honecker er nog de plak zwaaide. In die dagen ben ik ook in Polen geweest. Over hetzelfde plaatje: grauw, vuil... Veel onverschilligheid. In winkels kon er geen vriendelijk woord van af (ik herinner me nog levendig mijn bezoek aan een staatsbakkerij in Polen). En mensen die gewoon verlangden naar... vrijheid.

Tomm mag hier nog zoveel aan revisionisme doen, in die communistische landen heerste een sfeer van vrees. Vrees voor de overheid. Vrees voor de buur die je misschien om een of andere reden ging verklikken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden