Discussie: Directe democratie?
Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2007, 13:39   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nele Lijnen Bekijk bericht
Uiteraard ben ook ik als rasechte Vivanter een grote voorstander van directe democratie. Referenda in het algemeen, burgerwetsvoorstellen, petitie-recht, België is volgens mij toe aan nieuwe politieke cultuur: politiek moet vertrouwen hebben in haar burgers en ze kan dat signaal geven via directe democratie.

"In 1920 werd opnieuw een nieuwe categorie senatoren ingevoerd, de gecoöpteerde senatoren. De bedoeling was om meer kwaliteit in de Senaat te brengen, mensen met verdienste in de samenleving die een positieve inhoudelijke bijdrag zouden hebben in de totstandkoming van de wetten." (bron: wikipedia)
Vanuit dat uitgangspunt kan ik absoluut achter het prinicipe coöptatie staan, je kan het bekijken als een eerste stap naar burgerdemocratie.
Burgerdemocratie veronderstelt dat de burgers het beleid uitmaken of de beslissingen nemen. Coöptatie staat daar haaks op. Ruiken we hier een beetje opportunisme of gaat het werkelijk om uw overtuiging? In dat laatste geval: hoe motiveert u dat vanuit het democratische principe dat alle macht uitgaat van het volk?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline