Discussie: Brexit
Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2019, 09:43   #12534
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is weer een verwarring van termen: harde brexit = brexit zonder enig akkoord. Van zodra er een akkoord is, is het geen harde brexit meer. Dat akkoord is er nu (bijna). Dus is een harde brexit (bijna) voorgoed van de tafel. Bijna, omdat 1) het toch nog niet goedgekeurd is, en 2) omdat de principiele mogelijkheid werd ingelast om het akkoord op te blazen door het N-I parlement. Maw, het N-I parlement kan de Brexit elke 4 jaar "hard" maken. Ik weet niet of dat zal inhouden dat het N-I parlement dan ook indirect alle handelsakkoorden tussen de EU en de UK die er eventueel komen, ook hiermee zal opblazen. Dat zou het geval zijn indien al die akkoorden voorwaardelijk blijven aan een oplossing in N-I. Dus de dag dat de N-I dan de grensakkoorden opblazen, zouden dan tevens alle andere akkoorden tussen de EU en de UK verdwijnen - zou wel grappig zijn
De term Harde Brexit heeft zoveel verschillende gradaties, we zouden beter spreken van een Crash Brexit waarbij de complete UK uit de EU crasht in 1 dag. Dan heb je deals met verschillende versies van harde/zachte Brexit's met uitstel tot 2020, met behoud van EU overeenkomsten en trade onder WTO met allerhande gradaties tot je aan een customs unie komt waarbij er van een Brexit in de praktijk geen sprake meer is.

We zijn er nog niet, zelfs met de huidige deal is er enkel iets geregeld voor Noord-Ierland en blijft er voor de rest van de UK enkel uitstel tot 2020 waarbij overeen gekomen is om een trade deal te maken die quasi hetzelfde zal zijn als trade onder WTO met wat aanpassingen.

Ik zie het als een deal voor de Noord-Ieren en een quasi harde Brexit voor de rest van de UK vanaf 2020 afgezwakt met een reguliere trade deal die constant zal bijgewerkt worden zoals andere trade deals, dat is ook zoals de EU het ziet vermoed ik.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 21 oktober 2019 om 09:44.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden