Los bericht bekijken
Oud 5 april 2005, 15:23   #1
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard Krijgen allochtonen in ons onderwijs niet genoeg kansen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Maar waar we stilaan wél genoeg van krijgen is om steeds de schuld te krijgen als er met de migranten iets misloopt. Nooit worden ZIJ eens voor hun verantwoordelijkheden gesteld. Als ik hoor dat zij niet dezelfde kansen in het onderwijs krijgen, dan begrijp ik dat niet. Die leerkracht daar vooraan in de klas vertelt toch exact hetzelfde aan �*lle leerlingen? Van welke afkomst ze ook zijn? Hebben zij - door hun afkomst - een bepaalde achterstand of moeilijkheid om de lessen te volgen? Dat kan, maar dat kan evengoed voor autochtone kinderen die uit minder gegoede milieus komen (want die bestaan ook!).
Ik vind dit een zeer interessante quote van Dina omdat 1. er enorm veel Vlamingen zo denken en 2. ik het eigenlijk eens ben met haar.

Als er naar ons onderwijs wordt verwezen, dan klinkt het steevast dat "allochtonen daarin niet genoeg kansen krijgen" of dat "er iets mis met ons onderwijs". Toch wordt in internationale studies steevast bevestigd dat ons onderwijs bij de beste ter wereld hoort, en ben ik niet van mening dat alle leraars dermate racistisch zijn dat allochtonen systematisch worden benadeeld.

Daarom aan mr. Fraihi de vraag: wat is er dan wél aan de hand? Hebben de allochtonen niet door wat de bedoeling en waarde is van onderwijs en een diploma? Worden zij vanuit hun cultuur niet voldoende gepushed om te presteren? Of ligt het aan ons onderwijssysteem en aan onze onderwijzers?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline