Los bericht bekijken
Oud 5 april 2005, 15:49   #2
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Mag ik hier misschien een paar opmerkingen aan vastknopen die ik al een paar keer van vlaamse leerkrachten in het Brusselse heb gehoord?

Een kind in het eerste leerjaar. Op een contactavond voor ouders maakt de leerkracht aan verschillende ouders duidelijk dat het écht wel belangrijk is om hun kind élke dag een stukje te doen lezen, want dat het kind niet zo goed mee kan in de klas. Steevast krijgt die leerkracht van anderstalige (lees goed! ik zei NIET : allochtone ) ouders te horen : jamaar, thuis leest hij wel vlot.

Vraag van de leerkracht : hoe kunt u dit zo zeker weten als u zelf niet begrijpt wat uw zoon leest?

Wanneer leerkrachten teveel opmerkingen maken over de prestaties van zoon/dochter, krijgen zij nogal vaak van allochtone ouders (niet allemaal!) de kritiek : u bent racistisch.
Ik ken een leerkracht die zo begaan was met haar oogappels dat zij aan die valse beschuldigingen na 15 jaar uiteindelijk tenonder is gegaan.

Eén oplossing in mijn ogen : van de ouders dezelfde inspanningen verlangen als van hun kinderen. Wanneer anderstalige ouders hun kinderen bv. in het nederlandstalig onderwijs willen droppen, moeten zij worden verplicht een intensieve taalcursus te volgen, die zij ook met succes dienen te beëindigen. Geef ze één jaar de kans. En wees streng met die ouders. Die kinderen kunnen er tenslotte niet aan doen.

Een ander probleem is de overvloed aan anderstalige kinderen in één klas. In Brusselse scholen zijn échte nederlandstalige kinderen een uitzondering geworden met een maximum van 2 �* 3 nederlandstaligen op een groep van ongeveer 25. Dit k�*n niet werken. Onvermijdelijk klitten de verschillende taalgroepen samen, zodat er alleen nog tijdens de lesuren nederlands wordt gepraat. Dat is véél te weinig.

Mijn ervaring in die ene Brusselse school? Niettegenstaande die leerkrachten supergemotiveerd waren om �*lle leerlingen iets bij te brengen, heb ik er uiteindelijk toch mijn kinderen weggehaald. Ik zie nu het verschil, geloof me.
En dan denk ik aan al die kinderen - anderstaligen, allochtonen en die paar vlaamse - die ginder nog zitten en waarvan er niet veel terecht zal komen.
Wiens schuld dit is, doet er misschien niet toe. Wie het gaat oplossen wel. En nog meer : wie gaat dat betalen?
Dina is offline