Los bericht bekijken
Oud 5 april 2005, 17:01   #5
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Het loopt volgens mij ernstig mis. Niet alleen rond het onderwijs, maar ook op andere domeinen.
Wat mij vooral stoort is het zelfbeklag rond dit thema en de beschuldigende vinger naar de andere.
Ons onderwijssysteem is ongetwijfeld één van de beste in de wereld. Toch zien we dat allochtone scholieren gemiddeld veel slechter presteren. En ook in het onderwijs mogen we ons niet obsessief gaan focussen op de taal. Er is een reële taalachterstand, maar ook daar zijn de oorzaken een samenloop van allerlei factoren (niet enkel de thuistaal of het gebrekkige Nederlands van de ouders).

*wacht effe, ik doe straks verder*
* ik ben terug*

Uit recent onderzoek blijkt het volgende:

-[font=MetaNormal-Roman]De thuistaal blijkt geen invloed te hebben op schoolresultaten. Of iemand nu Frans, Engels, Duits, Arabisch, Berbers, Turks of een andere vreemde taal spreekt thuis doet weinig terzake. De breuklijn (verschil in schoolresultaten) loopt tussen westerse en niet-westerse jongeren. De resultaten van westerse allochtonen is vergelijkbaar met autochtonen. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]54% van de jongeren van niet-Europese origine verwerft geen diploma dat toegang geeft tot het hoger onderwijs. 38 % behaald geen diploma van het secundair onderwijs, en 16 % heeft enkel een diploma 6de jaar beroepssecundair onderwijs (= verschaft geen toegang tot hoger onderwijs)[/font]
[font=MetaNormal-Roman]Het totaal gemiddelde van alle scholieren in Vlaanderen dat geen toegang heeft tot hoger onderwijs is 27%. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Slechts 1 op 5 (21 %) start aan het hoger onderwijs. Het totaal gemiddelde van alle scholieren die doorstromen naar hoger onderwijs ligt op 52 %.[/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Terwijl de helft (49 %) van de autochtonen een hoger onderwijs diploma haalt, geldt dit slechts voor 1 op 6 niet-westerse allochtonen (17 %). [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]De niet-Europese allochtonen scoren slechter dan autochtone jongeren van wie de moeder geen diploma lager onderwijs heeft of een de vader een ongeschoolde arbeider is. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Gemiddeld starten van de 52 % studenten dat aan het hoger onderwijs begint 31 % aan de universiteit. Van de 21 % niet-westerse allochtonen dat aan het hoger onderwijs start, beginnen 8 tot 9 % aan de unif. Het aantal allochtone studenten is gestegen van 3 % in 1993 naar 9% in 2003. [/font]
-[font=MetaNormal-Roman]De slaagpercentage aan de universiteiten liggen tussen 45 �* 47%, bij niet-westerse allochtone studenten is dit 15%[/font]
-[font=MetaNormal-Roman]Wanneer we kijken naar de beroepsstatus van schoolgaande kinderen en jongeren met een niet-westers nationaliteit, dan is 54% van de vader en 80% van de moeders van niet actief. Bij de genaturaliseerde niet-westerse allochtonen ligt de percentage lager, maar blijft alarmerend hoog (correcte cijfer heb ik niet gevonden, mijn vermoeden is dat dit voor vaders tussen 30% en 40% schommelt en bij de moeders zeker de 50% blijft overschrijden). Het diploma van de moeder en de activiteitsgraad van de vader ( de beroepsstatus van de ouders) is heel bepalend voor de verdere schoolcarrière van het kind. [/font]
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 5 april 2005 om 17:03.
tarik Fraihi is offline