Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2007, 17:59   #50
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Op het forum kom ik al deze meningen tegen.
Alleen weet ik niet wat de meerderheid vindt.
Hier kom je amper te weten wat de op dit forum postende erover denkt
& dat is altijd fel gekleurd door persoonlijke ervaringen.

Wij worden in Vlaanderen resp. Antwerpen zeer veel "geconfronteerd" met
nederlandstaligen van een andere nationaliteit zijnde meestal mensen met een Nederlands paspoort. sommigen zijn zelfs van Marokkaanse origine en hebben in die hoedanigheid zelfs nog ee paspoort + een belgische verblijfsvergunning, vestigingsvergunning voor een bakkerij enz..

Mijn dochter heeft een Nederlandse vriendin, die nooit in Nederland gewoond heeft (Nederlandse Vader, Duitse Moeder)..

In de onmiddelijke buurt vinden we 3 soorten Nederlanders : diegenen die havengebonden werkaam zijn en hierpermanent wonen, de studenten
(vooral geneeskunde) en de fiskale vluchtelinge in Brasschaat (en andere Noordkempische gemeenten).

Over het algemeen wordt er nogal veel over de grens heen "bij elkaar" uit werken gegaan.. voor al deze mensen zou de creatie van een nieuw-all-in-one-Nederlandse staat een goede zaak zijn. (Behalve misschien voor de fiskale vluchtelingen.. want dan is het "Vluchten kan niet meer.." of "Fiskus loop toch niet zo snel..")

Natuurlijk zijn er "Ollanders" die minstens de indruk geven hier te zjn omdat ze zich "de slimste" wanen tussen "al die domme belgen".. De perceptie
van de "Domme belgen" en "Les petits Belges" aan zowel franse als nederlandse zijde van de staatsgrens heb ik nooit goed begrepen, de duitsers hebben zo'n voororrdeel niet. Ik geloof dat het aan de taal ligt
zowel het belgisch - frans als het belgisch-nederlands klinkt een beetje "off-standaard". Alhoewel het me verwondert dat de aankondigingen in Nederlandse Spoorwegstations zo perfect "ABN" klinken, ik denk soms dat ze daar speciaal Vlamingen voor inhuren.

Zijn de "verschillen" zo groot dat we niet in één staat zouden passen ?
In 1830 was dit inderdaad zo - in 1550 vormden we een confederatie van een 50tal gebiedjes - Een Nieuw-Nederlandië zou binnenlands minder verschillen hebben dan bv. Spanje, Duitsland, Frankrijk of Engeland.

India, China, Indonesië dat zijn pas staten met zeer grote interne verschillen en diversiteit van volkeren...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden