Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2018, 00:00   #6076
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Tegen de jaren 30/40/50 staan de militaire fighter pilots aan de dop vanwege de drones.
Mijn gedacht.
Mmmja. Alles is relatief.

Zullen onbemande tuigen er tegen de jaren 30/40/50 in slagen om werkelijk 100% der missies uit te voeren waarvoor normaliter bemande fighter/bomber jets ingezet worden ? Zal de beheersing van het luchtruim in de jaren 30/40/50 nog van even groot belang zijn als nu, en indien ja, zal men er dan in slagen om het luchtruim te beheersen met enkel onbemande tuigen ?

Mijn geheel persoonlijke mening is dat het ongetwijfeld erg riskant zou zijn om daar anno 2018 dermate van uit te gaan dat men zich qua bemande jets voor de nabije toekomst in zijn blootje zet.

Maar ook wat bemande jets betreft hangt zeer veel af van (om maar een enkel dingetje te noemen) het resultaat der verdere ontwikkeling van de defensieve systemen. In hoever bijvoorbeeld is “stealth” in 2018 nog “stealth” in 2030/2040/2050 ?

Kudos overigens aan degenen die nu met enige zekerheid kunnen zeggen hoe de wereld en de machtsverhoudigen daarin er in 2050 zullen uitzien. Op defensief vlak bijvoorbeeld, zal de nucleaire afschrikking dan nog dezelfde of een minstens een even grote rol spelen ? Nu ja, dat is een vraag die beter zou staan in een discussiedraad over (de aankoop van) SSBN/SNLE submarines, hoewel…….. daarin zouden de ingewijden zich moeten beperken tot helemaal smoeltje houden, dus tja….

Tenslotte nog een woordje over de in vorige posts aangehaalde “onbemande verkeersvliegtuigen”… Ooit wellicht, maar mijn persoonlijke mening is dat het ondanks de voortgang der technologie nog wel even zal duren tot burgers bereid zijn om in een onbemand vliegtuig te gaan zitten.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 25 februari 2018 om 00:04.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden