Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2012, 19:23   #17
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Hoe sta jij als moslim tegenover zelfingenomen rationele atheïsten?
Ik heb geen problemen met zelfingenomen rationele atheïsten voor zover zij inderdaad rationeel zijn.

Meer vragen stel ik bij wat ik atheïstische fundamentalisten zou willen noemen. Dan heb ik het over de zogenaamde new atheists zoals Dawkins, Dennet, Harris, Hitchens (God weze barhmhartig met zijn ziel) en in mindere mate Onfray.

I.t.t. de "oude atheïsten" (Feuerbach, Marx, Nietzsche, Sartre) hebben de nieuwe atheïsten:
- geen spiritueel verhaal meer: bij Feuerbach het Prometheaans humanisme, bij Marx de klassenloze maatschappij, bij Nietzsche de Übermensch, bij Sartre het existentialistisch humanisme, bij de new atheists helemaal niets meer
- geen sociale kritiek meer: waar bij de old atheists het atheïsme de kers op de taart van hun maatschappijkritiek was, hun ultieme durf om ook de religieuze vooroordelen die maatschappelijke machtsverhoudingen bedekken te bestrijden, zijn de new atheists, op Onfray na misschien, uitermate conformistisch; zo was Hitchens een belangrijke steun voor de oorlogen van George W. Bush
- een dogmatische, onkritische epistemologie: de new atheists hebben een aantal dogma's dat zij met allerlei sofismen verdedigen en zij missen diepgang; de old atheists waren frisse, vernieuwende geesten die met nieuwe ideeën kwamen die zij op een zelfkritische manier opbouwden, zonder dogma's of sofismen
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden