Los bericht bekijken
Oud 15 november 2019, 08:52   #201
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dan vergeet ge gemakkelijkheidshalve zijn eerder religieuze politiek ambities ?
Ik zeg niet dat hij onmiddellijk een islamitische staat wilt oprichten met islamitische wetten en zo maar het is geen strikt laïcismse meer zoals onder Atatürk...je kan bijna haast spreken over een vorm van staatstreligie

"Toen de Turkse president Recep Tayyip Erdo?an in Turkije aan de macht kwam, werd het oude hoofddoekverbod van de coupplegers van 1980 stelselmatig opgeheven. In oktober 2013 verdween het voor ambtenaren en aan universiteiten.[7][8] Vanaf september 2014 is de hoofddoek terug toegelaten vanaf de leeftijd van tien jaar in het lager en middelbaar onderwijs. In november 2016 verdween het hoofddoekverbod bij het burgerpersoneel van het leger, enkele maanden nadat het ook bij de politie sneuvelde. In maart 2017 verdween het hoofddoekverbod ook voor vrouwelijke (onder)officieren in het leger."
Zoals ik al zei is het een vreemd gegeven dat z'n kiezers ook de seculiere staat willen behouden, daarom vind ik de populariteit van Erdogan eerder iets nationalistisch is in plaats van religieus.

"A more recent 2015 poll by Metropoll found that over 80% of Turkish people supported the continuation of Turkey as a secular state, with even the majority of AKP voters supporting a secular state too."

https://en.wikipedia.org/wiki/Secula...n_Islamization
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden