Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2020, 22:10   #42941
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Aldietse Beweging

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dus zeg het maar....
Wel, eigenlijk zeggen wij hetzelfde, nietwaar ?

Namelijk, dat het toch spijtig is dat de Aldietse Beweging het niet haalde:
De beweging zou gedragen moeten worden door een nieuwe taal, die een synthese moest zijn tussen het Middelnederlands en het Nederduits, met een zo Duits mogelijke spelling, om aan te kunnen haken bij het pangermanisme en Groot-Duitsland. Die laatste stroming won het van de Aldietse Beweging toen de Duitse eenheid in 1870 vorm kreeg in het Duitse Keizerrijk en een "Groot-Germaans Rijk" ophanden leek.

Onze standaardtaal zou dan meer Nedersaksisch gekleurd zijn geweest ipv Nederfrankisch, maar met het grotere plaatje voor ogen hadden we dat offer kunnen brengen.
Net zoals de Zuid-Nederlanders offers gebracht hebben op het altaar van de eenheidstaal, zoals ....het opgeven van de naamvallen met de spelling Marchant. Iets wat ik nooit zal verteerd krijgen !

Dit zou dan eens zo maximaal mogelijk een "natuurlijke staat" zijn geweest, ttz zo min mogelijk kunstmatig:
https://www.deviantart.com/jeroville...ging-628353644
(Waarbij ik verdorie die kaart niet geplaatst krijg...)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 februari 2020 om 22:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden