Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2019, 12:38   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en wat zijn de omstandigheden van uitbranden, en de intensiteit?
ik vind dat nl minder gevaarlijk wanneer dat gebeurt tijdens het gebruik, dan dat die s nachts vuur vat in je inpandige garage, om maar iets te noemen.
Dat is een interessante. De batterijbranden van een Tesla lopen meestal gradueel op. Heel de tractiebatterij is onderverdeeld in compartimenten. Een thermal runaway blijft zo meestal beperkt tot één compartimenten en als het overslaag naar de andere compartimenten zit er wat vertraging op. Typisch krijg je steeds meer rook en dan pas vlammen. De inidividuele cellen kunnen wel ontploffen, maar de batterij gaat niet in één keer de lucht in.
Dat is wel een groot verschil met diesel en benzine. Als de tank daar begint te branden eindigt het dikwijls in een grote knal.

Het volgende is louter anekdotisch. Ik ben behoorlijk wat Tesla-rijders en geen van hen heeft al een batterij-brand gehad, gelukkig maar. Voor gewone auto's heb ik twee auto's stationair weten uitbranden, een Opel en een Ford. Van één van mijn buren is een tijdje geleden zijn Audi A8 met 3 l diesel in brand gevlogen op de Deutsche Autobahn bij 160 km/u. Van een ex-collega vloog zijn BMW 5 touring met 3 l diesel in brand op de snelweg.
araneus is offline   Met citaat antwoorden