Los bericht bekijken
Oud 15 augustus 2019, 15:15   #1334
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik ben daar zo zeker niet van.

Bewust zijn betekent dat men handeling uitvoert waarvan men weet dat men ze zelf uitvoert en niet een andere entiteit en waarvan men zich later over het algemeen herinnert dat men die handelingen uitgevoerd heeft.
Ah, ja, maar dat soort "bewustzijn" heeft niks met "bewuste ervaring" te maken, maar is gewoon een zekere "data structuur". Ja, dat is het soort van "bewustzijn" van de neuroloog en de psychiater waar jij het over hebt, maar dat is niet het bewustzijn van Descartes als het ware. DAT bewustzijn (van de neuroloog en de informaticus) is inderdaad een abstractie met waarneembare gevolgen, een beetje op dezelfde manier dat "objecten" in de informatica dat zijn.

Citaat:
Men kan dit dus op een objectieve manier nagaan, mits men rekening houdt met een foutenmarge. Het is dus niet omdat men zich één of andere handeling of ervaring niet herinnert dat men dit bewust heeft meegemaakt net zoals het mogelijk is dat men claimt dat men wel iets bewust heeft meegemaakt terwijl het helemaal niet het geval was.
Juist, maar in zekere manier is dat de beschrijving van een informatica object, he. Dat is niet waar ik het over heb als ik het over "bewustzijn" heb. Ik heb het over het gegeven dat er "ervaren" wordt door een soort van "ziel", niet over een of andere data structuur in een data verwerkende eenheid zoals de hersenen.

Citaat:
Jij zal daar natuurlijk problemen mee hebben omdat het niet in jouw zwart/wit denken past.
Nee, ik heb daar helemaal geen problemen mee. Maar dat soort van "bewustzijn" is ook aanwezig in machines natuurlijk. Als een computer opstart en een zelf test doet, is dat al een vorm van zo een "bewustzijn" ; als hij de signaturen nagaat van zijn kernel ook, en je zou kunnen zeggen dat het indexeren van al zijn files, en alle kernel variabelen die min of meer de "toestand" aangeven van de machine, zo een vorm van bewustzijn zijn.

Het punt is gewoon of die kernel variabelen "door een ziel ervaren worden". DAT bewustzijn bij de mens, enfin, bij MIJ, daarvan is er geen enkele waarneembare implicatie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 augustus 2019 om 15:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden