Discussie: Taalgrens
Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2008, 21:35   #149
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Waarom willen jullie de taalmark verleggen? Het is belangrijk dat ik dit weet want we kunnen snel enkele "Waalse" gemeenten opeisen. Maar we moeten deze gebiedseisen ook kunen verantwoorden.
Over gemeenten gesproken, veel gemeenten zijn taalgemengd of zijn taalgemengd geweest (vb. enkele Vlaams gehuchten in een Waalse gemeente). Als we een vastlegging willen op grond van de huidige taaltoestand moeten we deze taalgemengde gemeenten splisten. Dat is niet zo leuk als de splitsing van Belgique. Indien we de huidige taaltoestand als beweeggrond gebruiken, moeten we zeker gemeenten afstaan, dat is ook niet leuk.
Als we alle verfranste gemeenten terugwillen zou ik graag willen weten hoe ver jullie hierin willen gaan. De Walen zouden dan ook zo leuk kunnen zijn om vervlaamste gemeenten op te eisen. Met Vervlaamste gemeenten bedoel ik in oorsprong Germaanse gemeenten die verfranst werden en later terug Vlaams werden. Ik ken geen enkel dorp van Romaanse oorsprong die vandaag de dag een Nederlandstalige bevolking heeft. In sommige sterk verfranste dorpen wordt er nog steeds een Nederlandse tongval gesproken. In deze dorpen zijn Romaanse streektalen onbekend.
Voor sommigen is het bewuste kaartje gewoon een soort naslagwerk van rechtvaardige claims die we niet in de praktijk kunnen brengen. Voor anderen is het een streefdoel

(naar mijn mening ligt het doel ergens tussenin, belgië is en blijft -spijtig genoeg- een land van compromissen

We willen niet zéér ver teruggaan in het verleden, maar ik had graag een overzicht gehad van rechtvaardige claims op basis van de situatie net na WO II omdat sinds dan de talentellingen vervalst en beïnvloed zijn geweest.

vervalst: bewijzen genoeg te vinden op het net
beïnvloed: na WO II werden de vlamingen (vooral in de nabijheid van de taalgrens) scheef bekeken, omdat zij in verband werden gebracht met de collaboratie. Bang voor de repressie na WO II zeiden de brave huisvaders dat bij hen thuis frans werd gesproken, terwijl het Vlaamse gezinnen waren.

Om kort te antwoorden: ik zou graag een overzicht hebben van rechtvaardige claims na WO II (de vervalste en beïnvloedde talentellingen ongedaan maken)
flamingant is offline   Met citaat antwoorden