Los bericht bekijken
Oud 3 mei 2008, 17:19   #34
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Moet je vanavond op TV1 naar "Koppen" kijken, kan je zien hoe welkom die nazi's nog altijd zijn in het door "cordon sanitaire" geplaagd Vlaanderen. Overigens een partij met als slogan
"Eigen volk eerst" zou in Nederland niet in een Cordon Sanitaire geplaatst worden, maar gewoon verboden (om die slogan te voeren wegens slogan van Mussert).

Je mag veel zeggen en zelfs lachen met de "belgen" maar we zijn vreselijk verdraagzaam.

Es Lebe Sophie Scholl !
Roger, je laatste zin laat me achter met een bijzonder wrang en bitter gevoel. Dat meisje en ook haar medestanders zijn vermoord als ze op de drempel van hun leven stonden.
Hoeveel achting en respect ik ook voel voor hun motieven en heldenmoed kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er ook een zekere naïeviteit meespeelde. Ze moeten toch geweten hebben dat er tegenover een zeer goed-geölied Gestapo-systeem, gebaseerd zoals in alle dictaturen op verklikking en verraad, quasi niets te ondernemen viel en er bovendien een zeer groot risico aan verbonden was? Nog gezwegen van het het feit dat ze "berecht" werden door de grootste smeerlap die ze konden treffen.
En achteraf gezien, wat hebben die zinloze opofferingen opgebracht? Bitter weinig. Wat de ganse zaak nog erger maakt.

Toen aan Kamiel Huysmans na de oorlog door een politieke tegenstander de vraag gesteld werd waarom hij tijdens de bezetting naar Londen gevlucht was, antwoordde hij droogweg "Liever blode Kamiel dan dode Kamiel". Je kan deze houding laf noemen i.v.g. met de hierboven vermelde zaak en de studenten waren niet in de mogelijkheid te vluchten en hun verzet in het buitenland verder te zetten, maar ik citeer het maar even omdat hier duidelijk geïllustreerd wordt waarover het gaat, je eigen leven. Je hebt er maar één. Deze mensen die hun leven opgeofferd hebben voor hun ideaal van vrijheid verdienen ons respect en bewondering, maar wat zijn ze ermee?
robert t is offline   Met citaat antwoorden