Discussie: $$$$Dollarkoers$$$$
Los bericht bekijken
Oud 28 oktober 2008, 00:17   #13
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Op de lange termijn zal die investering zich wel terugbetalen. Met name in een crisistijd gaan mensen meer drinken. Overigens is dit geen wrange toespeling maar een simpele vaststelling.

Ik zal voor u zien te achterhalen wie er op dit moment grootschalig OZ opkoopt (in de VS).

Mijn laatste vraag ten deze: Ik neem aan dat banken onder elkaar wel een soort "intelligence" hebben. VS banken moeten voor hun leningen, die extravagant geweest moeten zijn, toch wel de ogen van de EU banken hebben doen opengaan.
Als ik het zo beschouw is de hele VS-EU geldleenaffaire een grote kettingbrief geweest waarbij er kapitalen in het niets zijn verdwenen. Hebben de EU banken nooit een onderpand geëist wat een zekere substantie/collateral had?
Ja, zo'n beetje een doorgeven van de Zwarte Piet is het geweest. Maar een degelijk gefundeerd antwoord op die vraag moet ik u schuldig blijven. Ik ben hoofdzakelijk met deviezen en commods bezig. Wellicht zijn er hier economisten die meer in thuis zijn in die subprime derivaten.

Maar toch even dit: de amerikanen hadden hun (weliswaar zwakke) collateral (huizen), maar ze hebben de subprime leningen verpakt in constructies en derivaten en deze dan gewoon doorverkocht aan de Europeanen (vnl aan UBS) die om een of andere manier daar toch in getrapt zijn zonder degelijke collateral te vragen en/of de risico's gewoon hebben laten open staan, zonder ze opnieuw in te dekken via andere derivaten (het zgn. "proprietary trading" = speculeren, handelen voor eigen rekening van de bank, in de hoop er nog meer mee te kunnen verdienen door door te verkopen op latere datum).

De "greed" zit er nl ook in bij de europese banken. Weet u, binnen elke bank zitten "sales mensen" die zulke rotzooi moeten "pushen" en doorverkopen , zelfs binnen de eigen bank, maar aan een andere afdeling. Voor elke zaak krijgen ze een commissie, en dat is al waar ze om geven. Commissie. Het is zo dat zij een "bonus" verwerven.

Ik weet pertinent zeker dat er een bepaalde belgische grootbank zelfs puur aan "kannibalisme" doet. Dwz, een salesman haalt vuile rommel binnen van buiten de bank (subprime papier met een bepaalde rente) en verkoopt het gewoon door aan dochtermaatschappijen van zijn eigen bank!!! Voor de bank in kwestie is het een nul-operatie (zelfs een verliesoperatie), maar de salesman heeft wel zijn commissie opgestreken. Hoe meer de salesman van die rommel verkoopt binnen zijn eigen bank, hoe meer zijn eigen directie hem op de schouders zal kloppen en een dikkere bonus gaat geven. Wat er met de dochterbank verder gebeurt zal niemand van die afdeling een zorg wezen.

Je moet er u ook van bewust zijn dat die constructies moeilijk of niet te waarderen zijn. Vandaar dat de dominostenen zo traag zijn beginnen vallen. Men zag de tsunami in de VS beginnen, maar men kon er niks meer tegen ondernemen in europa. Iedereen in het milieu wist wel hoe laat het was, maar kon de boel niet meer verkopen. Het was gewoon wachten op de golf die ging komen....

En van het een kwam het andere. Banken vertrouwden mekaar niet meer, want ze weten niet wie wat in de boeken heeft, en of die boeken wel goed gewaardeerd zijn... Er werd niet meer aan mekaar geleend, waardoor het liquiditeitsprobleem ontstond en zelfs goei banken niet meer aan fondsen konden geraken...
__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden