Los bericht bekijken
Oud 27 mei 2009, 11:29   #409
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een paar opmerkingen: ik vind het volume van die mijn toch wel vrij groot: het is een kilometer op een kilometer op 100 meter. Als je galerijen hebt van, zeg maar wat meer dan 3 meter diameter, dus 10 vierkante meter of zo, dan heb je het hier over 10 000 kilometer galerij. Voorwaar een serieuze mijn!
Dat is niet zoveel ik heb gewoon de totale hoeveelheid steenkool genomen (in zolder is 62 000 000 m³ steenkool uit de grond gehaald) plus een schatting voor de schachten, gangen en mijnafval dat ook naar boven is gehaald. Dus 100 000 000 m³ is ongeveer het minimum dat er aanwezig moet zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ten tweede, 100 bar is niet niks. Het is de hydrostatische druk van water op 1000 meter diepte. Nu weet ik ook wel dat de geologische druk een stuk hoger is (gesteente is denser) maar het is dan toch wel de totale geologische druk op 200 meter diepte of zo. Ik zou toch maar nadenken of ge aan 100 bar het dak van uw mijn er niet gaat afblazen, hoor !
Als je die mijn vol water zet heb je beneden een druk van 100 bar. Dat is dan ook de minimumdruk die men moet gebruiken om te zorgen dat de mijn niet vol water zou lopen. In een drukloze mijn moet men immers altijd het water wegpompen.
De eerste verdieping van zolder is gelegen op 720 meter. Men kan dus gerust nog veel grotere drukken gebruiken. Het enige cruciale is de toegang en verluchtingschachten die men dan moet dichtgieten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar goed, uw mijn kan dus, als dat allemaal geen probleem is, 46 TJ opslaan. Voor onze windmolen moesten we 0.8 TJ opslaan (5 MW op 2 dagen), dus zo een mijn kan dat dan voor een 60-tal molens doen.
We hebben in de Kempen een 6-tal steenkoolmijnen. Dat kan dus voor een minimumopslag van 360 windmolens (5 megawatt 2 dagen) zorgen.
Hetgeen niet slecht is als je mij vraagt.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden