Los bericht bekijken
Oud 2 april 2008, 17:29   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik zie bewustwording altijd als stap één. Getuige de reacties in dit topic ziet men de problemen wel met het liberale model.
Dat is inderdaad wat bewustwording vrijwel onmiddellijk teweegbrengt, men ziet onmiddellijk de relatie tussen de strijd die geleverd wordt en de stagnatie voor het menselijk groeipotentieel (of bewustwording als dusdanig). Het is dan ook deze menselijke factor die we de laatste eeuwen een beetje verwaarloosd hebben.
Citaat:
De huidige neoliberale politiek was een reactie op het vastgelopen Keynesiaanse model. En na een reactie komt er weer een tegenreactie.
Steeds gedreven vanuit het gevoel van onvrijheid, ook in relatie te brengen met diezelfde bewustwording, zo meen ik. Hierover werd in de 20ste eeuw genoeg studiewerk geleverd maar jammer genoeg zien we het nog niet geïntegreerd worden als maatschappelijke norm. Dit proces is weliswaar bezig maar net omdat het ‘traditionele denken of paradigma’ zich onzeker begint te voelen, laat verzet zich optekenen. Gezien deze dynamieken is op het op zich wel begrijpelijk maar het leidt tot onnodig veel frustratie en conflict.
Citaat:
Ik denk in domeinen. Daar bedoel ik mee dat bepaalde verschijnselen, werking opgaan in een bepaald gebied. Om een simpele metafoor te gebruiken: H2O is vloeibaar van 0° C. tot 100° C, onder ‘normale’ omstandigheden. Daarbuiten gelden de vloeistofwetten niet.
Inderdaad en ben het met je eens. Sommige dingen worden niet begrepen op een bepaald niveau, toch correct volgens het niveau waarbinnen het verschijnsel zich voordoet. Ik denk hier maar snel even aan de kwantumtheorie, hoe deze bevindingen zich laten vertalen naar onze manier van leven, is nog niet geheel duidelijk maar sowieso staat er ‘iets’ te gebeuren. Uiteindelijk passen de verschillende domeinen wel in elkaar.
Citaat:
Een liberale economie met vrije markt werkt goed onder een democratisch bestuur. Binnen Europa is zoiets al min of meer mogelijk. Maar op mondiaal niveau bestaan de randvoorwaarden ervoor nog niet.
Inderdaad, toch ben ik van mening dat we hier een drastische ommezwaai dienen te maken, vooral een revolutionaire verschuiving in het denken. Aandacht voor het grotere geheel, geeft ook oplossingen voor de locale problemen, meen ik.
Citaat:
De WTO-ronde in Doha zit muurvast. En dat is niet verwonderlijk met de enorme belangentegenstellingen.
Dat geloof ik best en net daarom dat een mondiale kijk op economie noodzakelijk is. Zolang dat niet een streefdoel wordt, zie ik het tegendeel gebeuren, een gigantisch conflict. Uiteindelijk simpel, het ene of het andere.
Citaat:
Voor liberalen geldt: onderzoek of de nodige randvoorwaarden bestaan voor een vrije markt. Indien niet, probeer die dan te creëren, maar forceer liberalisme niet vanuit ideologisch dogmatisme.
Volledig mee eens, vooral als het gedreven wordt vanuit winsthonger en niet uit humane overwegingen, zal het denkelijk niet lukken. Solidariteit is dan ook ver te zoeken vandaag de dag. We kunnen zelfs België als referentie nemen, het fenomeen van trekken en duwen zie je ook in het kleine.

De vraag is denkelijk ... wat nu ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden