Los bericht bekijken
Oud 16 oktober 2007, 13:44   #9
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De huidige polen waar in vroegere tijden ook niet bedekt met ijs en ooit heeft zelfs Europa een ijslaag gehad.
Het opwarmen en afkoelen van de aarde is dus een normale cyclus.

Er zitten trouwens een paar grote tegenstrijdigheden in het opwarmingsverhaal.
Zo is Europa zijn hoogte berg nu juist het hoogste dankzij de sneeuwlaag en ijslaag die er nu op ligt. Dit terwijl hij juist zou moeten kleiner worden met de opwarming.
Hij moet helemaal niks. Wat er zal gebeuren is afhankelijk van de andere factoren die een invloed hebben op bv. de vorming van sneeuw en ijs. Het is dus niet strijdig met de klimaatsverandering, ook al is het contra-intuïtief.

(Ik wil hiermee niet pleiten voor het lezen van artikels uit flutkranten en deze te interpreteren als een correcte en genuanceerde representatie van het wetenschappelijk onderzoek, maar
Citaat:
13/10 Mont Blanc hoger dan ooit

De Mont Blanc, de hoogste berg van Europa, is met 4810,90 meter hoger dan ooit, zo hebben deskundigen in geometrie zaterdag bekendgemaakt.

Uit metingen van 15 en 16 september blijkt de berg op twee jaar tijd 2,15 meter hoger te zijn geworden. Ook het volume is toegenomen want de sneeuw is in die tijd blijven samenkleven aan de top, aldus Philippe Borrel.

De hoeveelheid ijs boven de 4.800 meter werd in 2003 voor het eerst gemeten en bedroeg toen 14.600 kubieke meter. Dit zakte naar 14.300 kubieke meter in 2005 maar is nu bijna verdubbeld tot 24.100 kubieke meter.

Volgens meteoroloog Yan Giezendanner is er globaal geen stijging van de neerslag boven de Alpen. "Maar er is wel een klimaatsverandering. Wij stellen meer winden uit het westen vast die regen meebrengen en hogere temperaturen. Dit zorgt in de zomer boven 4.000 meter voor aanklevende sneeuw, waardoor de hoogte en het volume van de Mont Blanc toenemen".

De weerkundige gewaagt van een "merkwaardig fenomeen" in verband met klimaatsverandering in de Alpen: de gletsjers op grote hoogte nemen in omvang toe, terwijl die op middelgrote hoogte krimpen en zelfs met verdwijnen zijn bedreigd.
Citaat:
De ozonlaag heeft jaren lang een gat gehad boven de zuidpool, maar dit gat groeit het ene jaar en krimpt het andere jaar, maar nu is het al een paar jaar achter elkaar gekrompen
Dat heeft bitter weinig uitstaans met de klimaatverandering, wel met CFK's en andere troep. Deze werden in de jaren '80 verboden, en daar plukken wij nu de vruchten van.

Citaat:
Door de uitstoot van CO² zou de zuurstofhoeveelheid in de lucht moeten verminderen en het CO² gehalte moeten verhogen, maar gek genoeg gebeurd dit niet in evenredige normen.
Ik begrijp de redenering niet echt vrees ik.
Veel CO2 wordt geabsorbeerd in zogenaamde carbon sinks. Hier ontstaat er een buffer. Het is slechts het deeltje CO2 dat de natuur uiteindelijk niet meer (tijdelijk) "geëlimineerd" krijgt dat we kunnen meten in de atmosfeer. Gelukkig, anders zouden de grafieken over het aantal gestegen deeltjes CO2 en ook ons klimaat er ondertussen heel anders uit zien.

Citaat:
Er zijn dus een paar zaken die niet kloppen in het opwarmingsverhaal.
Door deze zaken word het opwarmingverhaal dus minder geloofwaardig en zal men terug naar de onderzoekstafels moeten om het juiste probleem te vinden.
Ik heb geen probleem om te reageren op vragen of opmerkingen die je hebt, ook niet als deze vragen al op honderd plaatsen en honderd keer beantwoord zijn. (Ik wil daarmee niet zeggen dat ik op alles een antwoord weet of dat ik het altijd juist heb. Het is niet eens mijn vakgebied.)
Als je daaruit echter dit soort conclusies begint te trekken wordt het minder aangenaam.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 oktober 2007 om 13:48.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden