Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2018, 11:01   #46
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als de Geest de denkende persoon is dan ontken je dat de mens de denkend persoon is.
Nee hoor, want de mens is een geestelijk wezen.
Dus de geest en de mens zijn identiek.
Alleen is de mens de totale persoon en het denken zijn essentie.
Citaat:
En als de Geest van het denken is, dan deze niet van de mens, tenzij de mens ook het denken zelf is. Maar dat is een onbegrijpelijke dualiteit.
Het is geen dualiteit, maar een eenheid, want het wezenlijke van de mens is zijn denken, dat is in principe het IK, dat eveneens een gedachte is.
Descartes: ik denk dus ik ben.
Maar dat ik is eveneens een gedachte en dat is de geest.
Citaat:
Wat heeft Gods Geest er nu mee te maken? We hebben het over het denken van de mens.
Maar de menselijke Geest heeft zijn grondslag in de goddelijke geest, die de ware Geest is.
Descartes: ik denk dus ik ben.
Harriechristus: ik denk dus ik ben god.
Citaat:


Nu zeg toch dat de mens denkt. Waarom noem je die bezigheiid "zijn eigen geest"? Dus geest is een handeling? Als hij niet denkt, bijvoorbeeld als hij moe is of slaapt, dan heeft hij geen geest? Daar wordt ik niets wijzer van.
Ook als de mens niet denkt, dan is hij nog altijd een geestelijk wezen, maar dan als potentialiteit, en denkende is zijn geest realiteit.

Zo is de essentie van een vis om in het water te zwemmen, maar ook als hij even niet zwemt of op het droge ligt, dan is hij nog steeds een vis.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden