Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2007, 17:12   #12
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ik ben het met u eens op uw stellingen over belasting op arbeid, maar vertelt u mij eens hoe u zo'n radicale verandering zou kunnen realiseren zonder overgangsmaatregelen zoals de tweetaks? Zelfs als het wenselijk zou zijn die tussenstap niet te nemen, dan kan dat nog steeds niet gewoon worden doorgevoerd owv het feit dat in België een coalitiesysteem bestaat. Denken dat de liberale partijen in België in hun eentje gewoon iets zouden kunnen opleggen aan de hele regering is gewoonweg naief.
Een idee waar ik al een tijdje mee speel, is het volgende:

we creëren naast het huidige belastingsysteem een vlaktaks van 20%, zonder aftrekposten, zonder belastingvrije som: gewoon 20% op alle inkomsten die nu in de inkomstenbelasting vallen.
Iedere belastingplichtige mag dan kiezen onder welk stelsel hij belast wil worden.

Zoiets zou een overgangsfase kunnen zijn: we stellen bijvoorbeeld dat iemand die voor de vlaktaks kiest, voortaan onder die vlaktaks belast zal worden.

Het volgend jaar voeren we in die vlaktaks bv. een belastingvrije som in van 1000 euro; en ieder jaar verhogen we die belastingvrije som met een bepaald bedrag. (Afhankelijk van hoeveel men kan vrijmaken voor zo'n belastingvermindering, maar als libertariër zeg ik natuurlijk: hoe minder belastingen hoe liever).

Ieder jaar zijn er dan meer en meer belastingplichtigen die voor de vlaktaks kiezen omdat dat interessanter wordt voor hen. Uiteindelijk komen we in een situatie waarbij de belastingvrije som hoog is, en bijna niemand nog het oude stelsel gebruikt.

Besparingen op de administratiekosten dus, en niemand moet plots méér betalen dan nu. Het lijkt me een goede overgangsmaatregel, en tegelijk radicaal: want het hoogste tarief wordt van de ene dag op de andere 20%. (Dat is ook ongeveer het gemiddelde tarief de dag van vandaag trouwens; maar het voordeel is dat die 20% de mensen niet ontmoedigt om bij te verdienen).
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline