Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2013, 15:55   #23
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Klassiek liberalisme en individualistisch anarchisme (waarvan de synthese het best mijn standpunten beschrijft) zijn beide radicaal linkse stromingen. Gooi daar wat secessionisme/localisme bij, wat je zowel links als rechts vind. Bastiat en Proudhon (2 grondleggers van eerder vernoemde stromingen) zaten begot letterlijk links de Assemblee tijdens de Restauratie (waar de termen 'links' en 'rechts' hun politieke oorsprong vonden).

Ga je mij nu vertellen dat jij één van die idioten bent die denkt dat gecontroleerde (of grotendeels afwezige) markten links zijn en vrije markten rechts? Ik had beter van jou verwacht.
Misschien eens wat politieke geschiedenis bestuderen, i.p.v. naar partijpropaganda te luisten, voor U weer uitspraken doet over wat liberalen geloven of wat links en rechts is.
Je bent nooit te oud om te leren. Ik wist niet dat Bastiat links in de Assemblée zat. Maar om op dat feit het linkse karakter van het libertarisme te vestigen, dat lijkt me een heel smalle basis.

Ik verwonder me overigens dat je je op Proudhon - eigendom is diefstal (in: Qu'est-ce que la propriété? Recherche sur le principe du droit et du gouvernement) - beroept.

Vrije markten leiden tot het recht van de sterkste. Die mening wordt door vrijwel iedereen op het forum gedeeld. Dat iedereen iets vindt, is natuurlijk geen bewijs, maar geeft toch toch wel een indicatie. En het recht van de sterkste is rechts.

Links denkt juist dat in groot deel gezamenlijk besluiten de beste weg tot oplossingen ligt, niet in het ver doorgevoerde individualisme.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 18 maart 2013 om 15:56.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden