Discussie: Euroland
Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2007, 14:25   #20
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
welke regionalisering? Europa trekt steeds meer bevoegdheden naar zich toe. Vlaanderen heeft in de praktijk niks te zeggen want het moet zich steeds meer verantwoorden tegenover Europese decreten, die inmiddels al meer wetgeving bepalen dan Vlaanderen met al zijn bevoegdheden ooit heeft kunnen doen.

Mijn vraag geldt dus niet alleen voor de belgicisten maar ook voor de aanhangers van 'Vlaanderen staat in Europa'. Of liever: Vlaanderen, provincietje in Europa.
Beter een deel van een staat waarin men democratische inspraak heeft via bindende volksreferenda en via zijn rechtstreeks verkozenen dan een vazalstaat van een of andere grootmacht (al dan niet economisch of militair). Zelfs een EU in zijn huidige zwakke vorm heeft het moeilijk om voor zijn eigen belangen op te komen tegenover de russische gasmonopolies & de door "das Militär" gesterkte USA vuist. Met de "stem" van het soevereine Vlaanderen zou er absoluut geen rekening meer gehouden worden. De 2 laatste wereldoorlogen bewijzen ten overvloede de invloed van kleine staten zoals België om de eigen onafhankelijkheid te waarborgen/in stand te houden : 0,0.

& Dan heb ik het nog niet over de fragiele "welvaart" : Vlaanderen en België zijn totaal afhankelijk van de export, de vrijhandel, de globalisatie.
Zonder de globalisatie zaten wij economisch reeds volkomen aan de grond.
Ik heb in de debatclub een draad over globalisatie opgestart nl. "De nachtmerrie van Darwin" een geval waarbij de nefaste invloed van een op hol geslagen wereldkapitalistische maatschappij duidelijk aantoonbaar is.
Straks ga ik een recent persbericht van de familie Vanrompuy (Vader of zoon ?) nog becommentariëren - er moeten wel degelijk zware vraagtekens gezet worden bij economische groei tegenover het in stand houden van welvaart in de bredere zin. Hetzelfde geldt ook voor regionalisme en nationalisme - die alhoewel waardevol ivm met het behoud van culturele verworvenheden, zeker de internationale solidariteit onderealle mensen/volkeren niet in het gedrang mag brengen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline