Los bericht bekijken
Oud 1 april 2007, 14:11   #4
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
De problemen die je aanhaalt zijn reëel, maar ze duiken alleen op als je de vage begrippen van "volk" en "natie" gebruikt - verzameltermen dus; en dan is de vraag wie er tot welke verzameling hoort.

Maar waarom zouden we iemand moeten reduceren tot zijn "verzameling"? Want mensen horen tot verschillende verzamelingen natuurlijk, zoals je zelf aanhaalt: religie, taal, origine, maar evengoed beroep, hobby's... en het kan alleen maar voor problemen zorgen om dat allemaal te willen reduceren tot iets als "natie".

Daarom is volgens mij het enige houdbare standpunt, dat iedereen het recht moet hebben om uit de staat te stappen (recht op secessie). Als meerdere mensen dan tegelijk van dat recht gebruik maken, omdat ze zichzelf als een volk beschouwen, dan is ons probleem van catalogeren meteen opgelost: ze hebben dan zichzelf gecatalogeerd, als het ware.

Het is jammer dat mensen nog steeds menen dat ze het recht hebben om over anderen te moeten bevelen, zoals de Serviërs m.b.t. Kosovo, blijkbaar.
Het is mij niet duidelijk waar dit ons brengt: recht op secessie voor de joodse gemeenschap, de islam gemeenschap, de Limburgers die in het zogenaamde Vlaanderen nogal stiefmoederlijk behandeld worden,? ....

Als een groep zichzelf catalogiseert tot iets aparts dan moet er toch iets gebeuren met de mensen die op dezelfde plaats wonen maar niet tot die categorie behoren. Brussel is een typisch voorbeeld hiervan.

Valentinus
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline