Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2014, 16:52   #22
Odhaviing
Partijlid
 
Odhaviing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2014
Locatie: Earth (currently)
Berichten: 259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
U heeft duidelijke indruk gemaakt op mij.
ik zie dat u nieuwe is op dit fora, blijkbaar een goede aanwinst.

We gaan het soms oneens zijn, maar met wederzijds respect.

Eén zaak ga ik nader bekijken, ik neem aan dat de helft van de wereld ( USA-EU, RUS ) 70 % van de rijkdom heeft.
hoor ik u nu praten over rijkdom verdeling van al onze inwoners naar Afrika toe ?

er lopen blijkbaar nog witte ridders rond anno 2014.
Inderdaad, zelfs de arme mensen in België zijn nog rijk tov van Afrika
Bedankt voor het compliment
Ik kijk verder uit naar ons eerste grote meningsverschil, god van de slaap

Die welvaartsverdeling is globaal te vatten, niet in landen, maar in individuen. De "beruchte/beroemde 85" zijn mensen die zo succesvol zijn dat ze naar westerse normen al steenrijk zijn, maar dus hierdoor ook onvoorstelbaar rijk tov mensen in Afrika of elders.

Op Belgisch niveau is de situatie nog niet zo alarmerend, maar juist daarom dat men het niet zo ver mag laten komen. In de VS hangt men nu vermoedelijk rond een kantelmoment. Als men de gemiddelde Amerikaan niet terug zijn welvaartsniveau wil geven, zou een lokale opstand in de komende 5-15 jaar me niet verwonderen. Nu al komen er veel reacties van Amerikaanse burgers die zeer donker gestemd zijn. Men ziet er hun geliefde constitutie systematisch onderuit gehaald worden om grootkapitaal meer mogelijkheden te geven. De Amerikanen zijn ondernemers, maar grootkapitaal blokkeert dit eerder dan te stimuleren (hoe kan een kleine ondernemer immers opboksen in een vrije markt tegen gigantische cash-flows?)

Je zou zelfs denken dat de regering aldaar ook vreest voor een opstand, gezien ze enorm veel moeite doen (juist nu) om wapenbezit aan banden te leggen en hun politiemacht te militariseren (zwaardere wapens en munitie). (Hier in BE hebben we daar weinig nut aan, maar in de VS is het bij wet opgenomen dat in het geval dat een leider het belang van het volk niet dient, wie het kan, de PLICHT heeft zich te verzetten, vandaar de tolerante wapenwetgeving, om die mogelijkheid toe te laten. (natuurlijk misbruikt de wapenlobby dit regelmatig, niets is perfect, dus)

Een stelling die ik ooit heb vernomen is dat indien 30% van uw bevolking in (schijn) armoede verkeert, er voldoende grond is voor revolutie (30% heeft niets te verliezen, nog een 10tal% sympathisanten en enkel onthouders, zijn enorme aantallen om een gevestigde orde te doen wankelen). Spanje zit nu bv rond de 25% door werkloosheid.

Indertijd maakte die armoede immers het nazisme zo aanlokkelijk voor vele Duitsers: het bood oplossingen voor een schrijnende situatie (dewelke vertelde hij er natuurlijk niet in detail bij)
__________________
There are more things in heaven and earth, Horatio,
Than are dreamt of in your philosophy.
- Hamlet (1.5.167-8), Hamlet to Horatio
Odhaviing is offline