Los bericht bekijken
Oud 30 april 2018, 10:27   #543
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Jantje


Citaat:
Nu, SZ is veel meer dan enkel medische zorg.
En ik zeg niet dat het in sommige Europese landen op bepaalde vlakken niet beter is dan hier.
Wel anders, maar daarom niet slechter.
Ik weet dat de pensioenen in Frankrijk en Nederland hoger zijn dan hier.
Het probleem is ook in België dat het een bureaucratisch kluwen is. Mensen die echt bijstand nodig hebben zien dikwijls de bomen niet meer door het bos, of zijn administratief niet in orde, waardoor ze op niets aanspraak kunnen maken. Je moet al bijna een boekhouder zijn om alle mogelijkheden, uitkeringen, aftrekposten, etc. te kennen die in België bestaan. Daarentegen de gehaaiden kennen alle achterpoortjes en halen er het maximum uit, het systeem laat veel misbruik toe. Dat is in onze buurlanden toch minder.
Mijn dementerende grootmoeder zit nu in een rusthuis in België. Wij betaalden alle doktersrekeningen, tot ik de situatie eens uitploos en we te weten kwamen dat ze bij een mutualiteit aangesloten was die alles terugbetaalde. Noch het rusthuis, noch de mutualiteit hebben ons daar iets van gezegd. Goed, het bestaat allemaal, en dat is fantastisch, maar het systeem is niet transparant en veel te bureaucratisch.

Wat Afrika betreft kunnen we kort zijn. Behalve enkele ambtenaren of hoge militairen heeft niemand sociale zekerheid. Een medische verzekering kun je in de privé afsluiten, maar is veel te duur voor de meeste mensen.
Pensioen bestaat enkel voor sommige ambtenaren, leraars en de hogere kaders van multinationals. Het gaat over maximum 10% van de bevolking in Kenia. Ik dacht dat de werknemers van de Chinese spoorweg wel pensioen krijgen(hoe dat berekent wordt weet ik niet), en bovendien een vast werk contract, wat in Kenia zeer uitzonderlijk is.
En, net als de lonen van bvb. professoren, worden deze pensioenen in Kenia dikwijls niet uitbetaald voor jaren. Moet de gepensioneerde blijven procederen en blijven druk uitoefenen om ooit (een deel van) waar ze recht op hebben te krijgen.
Voor de grote meerderheid van de bevolking, wordt men per dag betaald (meestal rond de 2 tot 3 euro per dag in Nairobi, meer voor "betere" jobs) en per sms ontslagen. Geen vakantie, geen pensioen, geen betaald weekend... laat staan werkloosheidsuitkering... Op het platteland worden mensen meestal in natura betaald, of krijgen ze gewoon genoeg te eten om te overleven van de dorpsgemeenschap. (als ze geluk hebben, en er geen hongersnood is zoals dikwijls voorkomt in de droge provincies) Velen verkopen wat groenten, fruit, vis of melk in de hoofdstad of langs de kant van de weg en proberen zo enkele euro's te verdienen.



Citaat:
De val van het communisme heeft inderdaad niet veel goeds gedaan voor de SZ in de oude oostblok landen.
Officieel bestaat alles nog, maar het is uitgehold en gecorrumpeerd. En niet aangepast aan de index, nog berekend op de spotgoedkope prijzen in de communistische periode. Dat geldt ook voor de ex-Sovjet-Unie.
Het "envelop" systeem van de jaren 90 bestaat nog steeds in Rusland en de andere landen. Bejaarden hebben een laag pensioen, en overleven door groenten te kweken in de moestuin van hun datcha, of hulp van familie.
In Rusland zijn de pensioenen iets hoger geworden, en zijn sommige gratis diensten hersteld, ook in Belarus en de Baltische landen, maar in de andere ex-Sovjet landen, maar ook landen als Roemenië of Bulgarije is het huilen met de pet op. Neem Oekraïne. Lees dit verhaal eens van een familie die naar de VS emigreerde. Ze waren op familiebezoek in Oekraïne toen hun vader overleed. Enkel om het lichaam te kunnen repatriëren maakte hij kennis met de extreme corruptie en wantoestanden in het Oekraïense zorgsysteem.
https://www.kyivpost.com/article/opi...se-400490.html



Citaat:
Zelfs voor de bejaarden is het vaak een ramp.
Enkel zij die een goede verzekering hebben van werkgever en via dat pensioenfonds verzekerd zijn kunnen van een redelijke gezondheiszorg genieten.
Voor al de andere is het een ramp en zijn het Afrikaanse toestanden.
Nee, eigenlijk is het nog erger, want artsen zijn daar vrij aan te rekenen wat ze willen, ziekenhuizen zijn vrij om patiënten te weigeren of te aanvaarden.

En ja, ik spreek uit eigen ervarigen.
Ik hoor veel gelijkaardige verhalen. Mensen die hun huis moeten verkopen als ze ziek worden, of kiezen tussen de dochter laten studeren of hun ziekte behandelen...

Laatst gewijzigd door tomm : 30 april 2018 om 10:45.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden