Discussie: De kredietcrisis
Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2008, 11:06   #39
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Het is niet enkel de Libertaristische beweging die de geldcreatie "uit het niets" aanklaagt. Ook de voorstanders van overheidscontrole over de geldcreatie zijn op dat vlak actief.
Inderdaad, als je de omgekeerde logica toepast is er helemaal geen geldprobleem maar dan weigeren bepaalde organisaties de dialoog. Waarom zou dat zo zijn ?
Citaat:
In elk geval is het duidelijk dat het huidige monetaire systeem van onbeperkte geldcreatie "uit het niets" door commerciële private banken tot catastrofes aanleiding geeft.
Zeer zeker, het is inmiddels een auto immuun ziekte. Kan iedereen nalezen. Denk je dat onze politiek dit niet begrijpt dan ? En als ze het wel begrijpen, waarom nemen ze dan nog beslissingen die deze verwoesting stimuleren ? Enig idee hierover ?
Citaat:
Heel het monetair systeem is hoogst onstabiel.
Of het denken van mensen is labiel en niet aangepast aan de tijd ?
Citaat:
Men zou in de discussie onderscheid moeten maken tussen geld "lenen" (ik leen u geld van mij dat ik bezit aan bepaalde voorwaarden) en kredietgeld dat door de private banken geschapen wordt uit het niets op basis van een achterhaalde fractionele reserve (die trouwens in vele landen niet meer toegepast wordt).
Is de rente niet het probleem ? Anders gezegd, is winsthonger niet het probleem hier ?
Citaat:
Op zijn minst zou de werking duidelijk verklaard moeten worden en zou de burger zelf moeten kunnen beslissen hoe iets dat zo belangrijk is als het geldsysteem beheerd zou moeten worden. Ook in de USA zijn er voorstanders om daarvoor de "vierde macht" te installeren, de financiële macht (naast de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht) bv de AMI www.monetary.org
Denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat ons monetaire systeem een psychische knoop vormt en veel ellende teweegbrengt. Hoe komt het dat je politiek hier niets over hoort zeggen dan ? Hebben zij dan geen toegang tot deze informatie ? Lijkt me sterk.
MIS is offline   Met citaat antwoorden