Discussie: De Zijderoute
Los bericht bekijken
Oud 19 april 2019, 16:08   #15
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Zojuist heb ik Hitler's Breispurbahn er erop nagekeken. Dit gaat ondanks dit breedspoor ook geen zoden aan de dijk zetten - tegenover de gigantische hoeveelheden dat de steeds maar grotere vrachtschepen kunnen vervoeren.

Waarom doet Xi dit dan ? Vraag ik mij af.

EN Wie betaalt voor aanleg ? Wie betaalt onderhoud.

Ik dacht in eerste instantie een hebbeding c.q. puur een staaltje van macht. Van kijk wij hebben een spoorlijn naar naar 'jullie' aangelegd.

Mijn vraag rest verder wie deze infrastructuur gaat betalen. Op YT een docu gezien dat Montenegro dreigt te bezwijken onder de schuldenberg - gerelateerd aan de Chinese snelweg die door dit land wordt aangelegd. De bevolking van Montenegro is 600K. Wat nu; vraag ik mij af ?? Maargoed dit Montenegro; nu naar de Taiga vlakten..



Als ik Zijderoute zie dan vermoed ik dat houtkap de achterliggende gedachte is.

In Suriname wordt exact hetzelfde recept toegepast, de Chinezen verbeteren de de weg. Lokale bewoners zijn blij. De eerste bedrijfjes die die over de kop gaan zijn bakkerijen. Brood wordt uit de stad gehaald ipv zelf te bakken. Na 2 jaar snelweg begint de grootschalige houtkap. Lokale stamhoofden worden omgekocht en verkopen concessies voor een habbekrats.

Een dergelijk idee om een spoorbaan van Oost naar West Afrika te bouwen - voor goederenvervoer zou wel eens eenzelfde achterliggende gedachte kunnen hebben.

Niettemin, het houtkapverhaal erachter is maar een vermoeden, hoor..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 19 april 2019 om 16:38.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden