Discussie: Onrust in Venezuela
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2019, 15:26   #355
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Dit is een goed antwoord, maar geen antwoord dat Chavez zich heeft vervreemd van de middenklasse en gevolglijk verdere polarisatie tussen 'blank' en gekleurd is toegenomen.

Ge hebt zelf aangegeven in deze draad dat blanken en kleurlingen hun werk over het algemeen meer serieus nemen en daarom het land Cuba recht houden.

Toen ik in Venezuela was vertelde iemand dat zijn oom (zoon van Portugese immigranten) zijn supermarkt was kwijtgeraakt. Ik mag aannemen door de staatswinkels welk gesubsidieerde producten verkopen ???

Zijn nieuwe job was hosselen, nml. 10 u taxirijden en 4 uur telefoonkaarten verkopen, 6 dagen per week. Ik heb het over ca. 12 jaar geleden.

An sich zegt een een dergelijk privé ervaring weinig. Edoch zijn dit de mensen die willen knokken voor een beter leven - deze slag mensen moet je juist mee hebben om dingen gedaan te krijgen en zoals u terecht zegt dat deze mensen het land recht houden.



Terug to the point: Er is nu woede tussen klassen onderling, hetgeen een kind is van de Chavez periode; daar doet China, Rusland of India weinig tegen.



Chavez vervreemd middenklasse #quote 350
Ja het klopt de blanken gewoon wegjagen is een slecht idee.
Maar dat wil niet zeggen dat men zich moet neerleggen bij de concentratie van macht en middelen bij een kleine groep.
Nogmaals, China is het voorbeeld. De grote industrieën en banken zijn stevig in staatshanden, maar waarom zouden supermarkten en winkels in handen van de staat moeten zijn?
Laat de middenklasse doen, de vijand dat zijn de 1 % superrijken. Niet de blanken of de middenklasse.
In de "dictatuur" Venezuela zijn de meeste zenders nog steeds in handen van die 1%, en ze spuien nonstop anti-regeringspropaganda. Het eerste wat de militairen deden nadat ze een staatsgreep pleegden was iedereen opsluiten en alle pro-Chavez media het zwijgen opleggen.

Ik heb nooit begrepen waarom noch Chavez noch Maduro (noch Morales) die elite onteigend heeft. Dat was het eerste dat Castro deed toen hij de macht greep in Cuba.

Ik heb dat ook gezien in Egypte toen het leger Morsi weg wilde. De "deep state" deed er alles aan om te saboteren, zo was er geen benzine meer.

In Venezuela wordt dezelfde tactiek gevolgd, maar niet door het leger (werd grondig gezuiverd na de mislukte militaire staatsgreep) maar door de economische elite, bijgestaan door de VS natuurlijk.
Zo werd gisteren een stuwdam, de grootste van Latijns-Amerika, gesaboteerd. Gevolg was een gigantische stroompanne.

Laatst gewijzigd door tomm : 9 maart 2019 om 15:31.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden