Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2020, 12:05   #32
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Nu komen we waar we moeten zijn.

Het artikel dat je postte gaat enkel over afwezige of ongeldig stemmende kiezers en rept met geen woord over het echte probleem: de ene stem legt meer gewicht in de schaal dan de andere en dat leidt tot een oververtegenwoordiging van de ene taalgroep tegenover de andere.

U vindt dat geen probleem. Ik wel.

Bij de laatste verkiezingen, om in dezelfde familie te blijven:

Ecolo 416452 stemmen 13 zetels
Groen 413836 stemmen 8 zetels
Hetzelfde aantal stemmen, 62% verschil in aantal zetels

Of nog.

PS 641623 stemmen 20 zetels
CD&V 602520 stemmen 12 zetels
Een verschil van 66% in zetels voor een klein verschil in kiezers.

En noch.

Vlaams Belang 810623 stemmen 18 zetels
PS 641623 stemmen 20 zetels
25% stemmen meer en 10% zetels minder.

Ik wil als kiezer met mijn stem evenveel gewicht in de schaal kunnen gooien als elke andere kiesgerechtigde. Noch min, noch meer.

Als ingenieur zou U, voor gelijk welk project, dergelijke rekencijfers niet durven negeren. Als democraat zal het U geen zorg wezen. Merkwaardig.
U maakt meteen een foute aanname:

De ene stem weegt minder als de andere. Wat gewoon niet juist is.

Er is een verschil in stemgedrag: Wallonie stemt in veel kieskringen simpel: MR, PS en nu Ecolo en de rest (een stevige rest) komt onder de kiesdrempel uit. Uiteraard is dan een zetel van PS of MR kwa stemmen minder "waard (zogezegd)", een heel deel stemmen zit onder de kiesdrempel ! Dit wordt nog aangevuld door een groter aandeel blanco en ongeldig stemmers in Wallonie dan in Vlaanderen.

In Vlaanderen wordt veel meer versnipperd boven de kiesdrempel gestemd: Spa, Groen, VB, NVA, VLD, CD&V, PVDA....en een stuk minder blanco/ongeldig. Kortom, met een vast aantal zetels wordt de zetel "duurder" op die manier. Dit is gewoon wiskunde.

Eigenlijk pleit jij voor een federale kieskring, maar dat besef je niet. Want in een federale kieskring wordt dit "voordeel" dat de Walen hebben genationaliseerd.

En met betrekking bevolkingsaantallen vs kiesgerechtigden, mijn standpunt kent u ondertussen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden